Musical ‘40-45’ zet Vlaanderen met de mond vol tanden

Musical ‘40-45’ zet Vlaanderen met de mond vol tanden

WAUW! Dat is de reactie van het sprakeloze publiek na de première van de spektakelmusical ’40-45’ te hebben bijgewoond. Na een drie jaar durend proces, van idee tot afwerking, mag Studio 100 eindelijk uitpakken met zijn grootste productie ooit. En of dat gelukt is! De musical lost alle hooggespannen verwachtingen meer dan in.

Hobbelige wegen

Bij aanvang van de première van ’40-45’ spreekt bezieler Gert Verhulst het publiek toe. Hij blikt terug op een periode in zijn leven die hij niet snel zal vergeten. Het was dan ook vaak een grote zoektocht om ’40-45’ te kunnen maken tot wat het nu is. “Ons pad liep af en toe over hobbelige wegen. Zo moesten we om te beginnen een zaal vinden van zeventig op honderd meter, vijfentwintig meter hoog. Laat nu juist dat soort zalen niet dik gezaaid zijn in Vlaanderen”, kijkt Verhulst terug. “Daarom dachten we: we bouwen zelf een zaal. Maar als je in Vlaanderen wil ondernemen, staan ze niet aan de zijlijn te applaudisseren. Vraag dat maar aan Fernand Huts. Hij zou voor ons een zaal bouwen in Beveren. Het gebouw staat er, er zal helaas nooit één noot in gezongen worden.” En zo kwam Studio 100 na een tijdje terecht op een industrieterrein in Puurs, waar nu een eigen Pop-up Theater staat.

Van ons

Naast alle technische specificaties die dit stuk zo bijzonder maken, is het het verhaal waar het allemaal om draait. “Het verhaal dat we vandaag vertellen is een verhaal van ons, van mij, van u”, getuigt Verhulst met overslaande stem. Hij is persoonlijk betrokken bij het verhaal van Wereldoorlog II omdat zijn moeder “zich tot op haar sterfbed heeft afgevraagd of de keuzes die haar ouders hadden gemaakt keuzes waren uit onwetendheid, idealisme of opportunisme.” Vandaar dat Verhulst ook waarschuwt. Hij roept op om “de zwarte bladzijde uit onze geschiedenis, die omgeslagen is, voor goed omgeslagen te laten, en het extremisme dat af en toe de kop opsteekt, in te drukken.” Dat is een van de redenen waarom ’40-45’ een must see is: het verhaal van de Tweede Wereldoorlog moet verteld blijven worden opdat de geschiedenis zich nooit zal herhalen.

Verhaal

’40-45’ vertelt het verhaal van de familie Segers, die bestaat uit vader Emiel (Peter Van de Velde, Lucas Van den Eynde), moeder Anna (Marleen Merckx, Ann Tuts) en zonen Staf (Jelle Cleymans) en Louis (Jonas Van Geel). Staf en Louis zijn een jong, onafscheidelijk duo dat geniet van het leven. Staf is net verloofd met zijn vriendin Marie (Line Ellegiers), terwijl Louis een prille relatie heeft met Maries vriendin Sarah (Clara Cleymans, Nathalie Meskens). Wanneer de oorlog bijna letterlijk op de deur van de familie Segers klopt, staan de broers voor een keuze: meegaan in het Duitse nazisme of niet. Staf voelt zich ontegensprekelijk aangetrokken tot de toekomstvisie van Hitler en sluit zich aan bij de Vlaamse SS. Louis is aanvankelijk ook wel te vinden voor wat het VNV verkondigt, maar wanneer hij ziet tot welke haat het aanzet, keert hij zijn broer en het nazisme de rug toe. Als bovendien blijkt dat zijn vriendin Sarah Joodse is en ondergedoken leeft, sluit Louis zich aan bij het verzet, aan de zijde van meneer Leon (Jo De Meyere, Herbert Flack). Zo komen de twee broers oog in oog te staan met elkaar, de vijand. Een situatie die zorgt voor hartverscheurende keuzes.

Perspectief

De horror die Wereldoorlog II met zich meebracht, is onmiskenbaar, maar vooral onbegrijpelijk. Hoe kunnen mensen tot zoiets in staat zijn? Vandaag kunnen we er dan ook met ons verstand niet bij dat mensen zoals u en ik mee heulden met de Duitsers en sympathie voelden voor het nazisme. Wat Studio 100 echter prachtig doet, is een perspectief bieden aan die voorgekauwde geschiedenis: voor velen was het geen zwart-wit verhaal van goed of slecht. Het is een identitaire kwestie die zelfs het publiek ongemakkelijk laat voelen. De tweestrijd tussen wat vandaag wordt bestempeld als goed en kwaad is allesomvattend doorheen de hele verhaallijn. Het kruipt in je kleren en laat je niet meer los. Gelukkig wordt het zware onderwerp af en toe afgewisseld met een scène in het teken van liefde en plezier. Het brengt verademing in het stuk, maar de thematiek van de oorlog ligt slechts om de hoek. Door de combinatie van schitterende zang, overtuigende acteerprestaties en technische hoogstand, word je van de ene emotie in de andere geslingerd in een vingerknip. ’40-45’ is zo veel meer dan een musical. Het is een beleving, een boodschap, een verhaal van zoveel mensen, een bijzondere theaterervaring zoals alleen Studio 100 ze kan neerzetten.

Meer informatie op vind je hier.

Klik hier voor de uitgebreide fotoreportage

Verslag: Lieze Jacobs
Foto’s: Peggy de Haan

2018-10-08T17:47:22+00:0008/10/2018 17:25|

Leave A Comment