Kenau de Musical, een heldin met wraakzucht

Kenau de Musical, een heldin met wraakzucht

Afgelopen weekend is in theater de Meerse in Hoofddorp door het Nationaal Jeugd Musical theater de musical Kenau gebracht.

Het verhaal van de Kenau Simonsdochter Hasselaer (gespeeld door Mandy Wortel) speelt zich af in Haarlem 1572. Kenau staat bekend als een agressieve vrouw met een slechte reputatie. Haar gezin bestaande uit drie dochters en een zoon wordt, net als de rest van Haarlem verscheurd door verschillende geloofsovertuigingen, angst en woede.
Maar je merkt gedurende de voorstelling dat Elise Berends (regie, tekst en muziek) ook de heldin Kenau heeft willen laten zien.
In het begin van het stuk maken we kennis met de verschillende verhaallijnen van Kenau en haar gezin, Cornelis (Jari Vegting) de, zoals later blijkt, overloper en zijn vrouw Magdalena (Romee Niekus) en Fadrique (Erik Pielaat) de Spaanse prins met zijn maîtresse Johanna (Femke van Duin).
Vooral Romee verrast ons met de prachtige solo, ‘de seizoenen van mijn leven’.

Als het tot een opstand tegen de Spanjaarden komt, en Kenau net een dochter verloren heeft, is ze blind van woede en verdriet. Wraak is haar leidraad voor acties die ze onderneemt. Ze mobiliseert de vrouwen in haar omgeving, vrouwen die hun leven voor haar (willen) geven.
We volgen haar en haar vrouwen gedurende het beleg van Haarlem tot de noodlottige dag waarop de opstand eindigt en de Spanjaarden overwinnen.
Het spel is afwisselend van klein en intiem, door individuele scènes tot aan groots en bombastisch als de gehele cast ‘les Miserables’-achtige taferelen ten tonele brengt.
Het decor is sober, en het licht, net als het verhaal, vrij duister. De vechtscènes zijn van prima niveau met af en toe een lachwekkend momentje als de details hier en daar wat tekort schieten.

Kenau de musical 3

De solo van Mandy ‘mijn bloed mijn adem’ is erg indrukwekkend en heftig in al zijn vorm.
Jammer was dan ook dat er weinig ‘open doekjes’ gegeven werden, of gegeven konden worden. Het stuk heeft een bepaalde speelsnelheid die nodig is om het verhaal intrigerend te houden waardoor de scènes vaak overlappend waren en dus geen gelegenheid gaven voor een applaus.

De musical Kenau raakt ook actuele bezigheden uit de hedendaagse maatschappij; racisme, emancipatie, dreigende oorlog rouw, trots en wanhoop.
Voor het publiek een behoorlijk heftig stuk om te bekijken. De weinige luchtige momenten waar even een broodnodig lach door de zaal gaat, ontstaan vaak door het spelen met de taal. Het gros van de voorstelling wordt gebracht in redelijk Oudnederlands en af en toe heeft Elise gekozen voor een hedendaagse kwinkslag. Maar Kenau is geen musical waar je vrolijk of dansend het theater mee uit gaat. Wat niet wil zeggen dat men geen leuke avond heeft. Het zijn echte mensen waar het hier om gaat, mensen die onze geschiedenis hebben beïnvloed. Stof tot nadenken dus.

Kenau de musical 4

Na afloop spreken we nog even kort met een geëmotioneerde Mandy. ‘Het is een mooi bijzonder stuk maar zeer heftig om te spelen. Ergens ligt Kenau heel dicht bij mezelf, qua karaktereigenschappen, maar ergens is het toch heel lastig om over je eigen normen en waarden heen te stappen. Ik zou bijvoorbeeld nooit als moeder mijn kind een lijk laten afslepen’.

De gehele cast heeft zijn steentje bijgedragen aan een zeer sterke krachtige versie van een verhaal over een vrouw die tot wanhoop en verdriet wordt gedreven. Vol verwachting kijken we uit naar het volgende project van Elise. Het NJMT gaat zich nu richten op hun volgende productie ‘Peter Pan, het echte verhaal’.

Voor meer informatie zie www.njmt.nl

Verslag: Mariska Steenbergen
Foto’s: Wilma van der Werf

2018-04-02T10:39:19+00:00 07/03/2016 8:19|

Leave A Comment