“Josephine B. – de musicalrevue” vertelt het verhaal van ’s werelds bekendste revuester: Josephine Baker. Wie kent niet de dans in het pikante bananenrokje? Dè grote doorbraak in Parijs voor de van origine Amerikaanse. En daarna gaat het snel. Ze windt niet alleen het publiek om haar vinger, maar ook een hele reeks aan mannen.

 

Begin jaren ’20 maakt Josephine haar debuut op Broadway om zo de eerste zwarte ‘superster’ te worden. Maar Josephine was geenszins oppervlakkig. Van het begin af aan wendde zij haar roem aan om de positie van zwarte mensen te verbeteren waardoor de revuester uitgroeit tot een boegbeeld binnen de kwestie van de rassendiscriminatie in Amerika. Een revuester geef je geen eigen musical. Natuurlijk niet. Een revuester geef je een eigen revue. Een spetterende revue over haar eigen leven. Van het begin in armoede tot het einde: gestorven tussen de recensies van haar laatste show in een Parijse hotelkamer. En natuurlijk alles er tussenin: haar verzetsdaden tijdens W.O. II, haar confrontatie met rassendiscriminatie, haar huwelijken, haar verlangen naar een kind, haar successen en flops op het podium. Bekende songs als J’ai Deux Amours en Then I’ll Be Happy komen uiteraard aan bod maar worden aangevuld met twintig nieuwe songs.

 

Neem een historisch verhaal, geef dit in de handen van Frank Van Laecke (script), Sam Verhoeven (muziek), Allard Blom (script en liedteksten) en Martin Michel (regie en choreo), en je krijgt een twee uur durend visueel spektakel om U tegen te zeggen.

Een adembenemende show, met een wervelende vaart, waarin je als publiek wordt meegezogen naar de jaren ’20 en naar de wereld van Josephine Baker, de kat met de 9 levens. Soms voluit bombastisch en luid, soms klein en ontroerend, vaak met een kwinkslag en een grapje en steeds met een perfecte timing. De eenvoud van het decor maakt het verhaal alleen maar sterker. Het spelen met de lichten en accessoires maakt het boeiend en houd je als kijker op het puntje van je stoel.Het 6-koppig orkest maakt het plaatje compleet. Zij bewijzen het belang van een live orkest.

Sandrine Van Handenhoven draagt op fantastische wijze de hele show. Ze klinkt fantastisch, speelt geweldig en neemt je echt mee in haar leven. Van 19-jarig meisje tot 68 jarige vrouw. Met stijl, passie en een schijnbaar gemak laat ze alle monden meermaals openvallen. Dit doen weinigen haar na. Daarenboven wordt ze ook nog eens versterkt door een fantastisch mannelijk ensemble. De timing, de zang, dans, intensiteit, werkelijk alles zit juist. Ieder speelt zijn rol en werkelijk elk detail klopt. Hier is duidelijk over nagedacht. Het is moeilijk om niet in superlatieven te praten. Wat een zonde dat de Vlaamse overheid geen subsidies geeft voor Judas theaterproducties. Desalniettemin een absolute aanrader.

Meer informatie vind je hier.

Verslag: Brecht Coppers en Karen Aerts
Foto: Judas TheaterProducties vzw