Britt Lenting maakt haar West End-debuut als ‘Carlotta Giudicelli’ in The Phantom of the Opera en wij spraken met haar.

Hoe is begonnen voor jou ?

Toen ik klein was vond ik zingen altijd al heel leuk. Dus ging ik bij een koor, de Waagzangertjes, in Alkmaar. Aan de overkant van waar we repeteerde, was er een musical vereniging, Oberon. Daar ging ik dan stiekem wel eens door het raam naar binnen kijken en dacht… jeetje, wat leuk.. hier doen ze zingen, dansen en acteren! Toen ben ik overgestapt naar musical.

Wat trekt jou zo aan aan musicals / theater?

Ik vind het zo een mooi vak. Waarin je als publiek wordt meegenomen in een verhaal. Geraakt worden door de muziek, de acteurs, de prachtige decors. Alles… Om daar een onderdeel van te mogen zijn. In de huid te kruipen van een karakter. Fantastisch.

In welke producties heb je gestaan/gespeeld?

In Nederland in Assepoester, Footloose, Legally Blonde, Hairspray, The Little Mermaid. In België Assepoester, In ‘USA’ for RCCL We Will Rock You In the UK Beauty and the Beast, Snow White, Sleeping Beauty, The Magic of Hollywood En nu in The Phantom of The Opera, in London.

Waar heb je de dierbaarste herinneringen aan?

Elke producties heeft mooie herinneringen maar ik denk We Will Rock You was wel echt fantastisch. Jaren geleden gezien op West-End en droomde er van om ooit de rol van de KillerQueen te mogen spelen… Ik had er al eerder auditie voor gedaan in België en was helaas niet aangenomen. Ik was super verdrietig toen. Jaren later deed ik in London auditie for het West-End team, voor de Versie voor op de Anthem of the Seas. Toen ik hoorde dat ik was aangenomen in mijn droom rol, dat was wel echt te gek! Weer tranen.. maar dan van geluk!

Nu zit je al een tijdje in London. How is life for a dutch woman in London?

Haha, Soms wel uitdagend! Ik merk dat ik soms wel wat directer ben dan de Engelsen hier.. Maar inmiddels weet er wel mee om te gaan. I love it!

Wat mis je het meeste ?

Het meeste mis ik mijn familie en vrienden. En hoe dichtbij alles is.

Hoe zagen jouw eerste werkdagen eruit in The Phantom?

De eerste week repeteerde ik veel alleen met de creatives en twee van de andere nieuwe hoofdrollen. Wat wel heel fijn is, maar ook wel zwaar omdat alle aandacht op jou gevestigd is. Zo had ik bijvoorbeeld muzikale repetitie in m’n eentje, werkte we aan scenes.

Hoe was de omschakeling naar Engels?

Sinds dat ik een jaar of 10 was spreek ik Engels. Ik hou heel erg van talen, en inmiddels is Engels wel echt een tweede taal voor me. Dus gelukkig ondervind ik daar weinig problemen mee. Soms zeg ik wel eens wat dingetjes fout, maar dat is dan alleen maar grappig! Zoals bijvoorbeeld Nederlandse gezegdes letterlijk vertalen naar het Engels… dat kan soms niet handig uitpakken!

Hoe ziet een vrije dag in Londen er voor jou uit?

Dat is heel verschillend. Soms ga ik sporten, ik hou van wandelen. Soms ga ik naar een les toe, een acteer/zangles of soms doe ik helemaal niet, en zet ik Netflix aan!

Wat zijn jouw leermomenten om te leven en werken in Londen?

Je moet in jezelf geloven, en je moet vooral blijven investeren. Open staan voor alles wat op je pad komt, en genieten. En wat ook belangrijk is, is dat je jezelf niet vergelijkt met anderen. Iedereen heeft zijn of haar eigen pad.

Nu zit je in The Phantom. Wat betekent dat voor jou ?

Alles. Drie jaar geleden kwam ik hier aan, met een paar koffers, en een droom. Hoe cliché klinkt dat? Haha … maar het is wel waar. Ik kende niemand, had geen werk, geen plan. Ik voelde gewoon, hier moet ik zijn, ik ga het gewoon proberen. In London is het allemaal een beetje anders dan in Nederland. Je moet een agent hebben en die agent moet zorgen dat de casting director jou wilt uitnodiging op de auditie. Als de casting director je niet kent, is de kans klein dat je wordt uitgenodigd, want met jou zijn er nog 800 die willen komen. En ze kunnen maar een beperkt aantal mensen zien. Ik heb een aantal goede audities mogen doen, heb een aantal toffe producties mogen spelen. Maar ik wilde dolgraag auditie doen voor Cameron Mackintosch.

Jaar 1 kwam en ik schreef een brief naar het hoofd van de casting. Ik dacht misschien helpt het. Maar ik hoorde niets, Jaar 2 kwam… en het zelfde. Toen jaar drie voor de deur stond dacht ik… Nee, dit kan niet … Dit jaar ga ik gezien worden.. Ik weet nog niet hoe, maar ik ga het regelen. Godzijdank hadden ze vorig jaar open auditie voor de UK tour van Les Mis. Ik ben er heen gegaan. In Liverpool. Om half vier in de ochtend zat ik daar op m’n camping stoel voor het theater in Liverpool.. Wat niet echt om de hoek is van London btw.

Het was hysterisch, met wel 3000 mensen die ook gezien wilde worden. Gelukkig was ik er (zeer) op tijd en was ik 1 van de 500 mensen die mocht auditeren! Ik mocht een tweede ronde doen in London voor de rol van Madame T maar helaas hield het daarna voor mij op. Maar ik was gelukkig! Want ik was een stapje dichter bij! En ik was gezien!

Toevallig rond die tijd na de Les Mis auditie had ik ook workshops gepland bij de Growing Studio in London. Je krijgt dan de kans om voor een casting director/ regisseur / creative je werk te laten zien en feedback te krijgen. Een super kans natuurlijk, want op deze manier leer je mensen kennen. En dit keer was de Casting Director de Casting Director van Les Mis en Phantom! 8 maanden later, en inmiddels was ik ook van agentschap veranderd, kreeg ik mijn allereerste uitnodiging voor een Cameron Mackintosch productie!!! Voor de Phantom of the Opera!!! Ik was zo blij!! Het voelde alsof ik eindelijk de gouden ticket had gevonden voor de chocolate factory! En dit was alleen maar omdat ik auditie mocht komen doen!

Hoe gaan de repetities?

We hadden vrijdag onze laatste repetitie dag! Het is zo inspirerend. De creatives zijn fantastisch. De cast is indrukwekkend! Sommige mensen werken al meer dan 25 jaar aan/bij de show! Het is een uitdagend proces voor mij persoonlijk, omdat ik voor het eerst dagelijks Opera zing!

Wat is de charme van een vaste productie op een vaste plaats?

Het grootste voordeel is dat mensen je kunnen komen opzoeken en dat je naast werk ook nog een soort van leven kan hebben. Dat je wakker kan worden in je eigen bed. Dat je kan koken thuis en dat je het dan mee kan nemen naar het theater. Dat je pas aan het eind van de middag de deur uit hoeft en als je wilt je om 11 uur weer thuis bent. Er zijn veel voordelen!

Musical is moeilijk om werk in te vinden toch vinden veel Nederlanders internationaal werk. Hoe komt dat denk je?

Ik denk dat we in Nederland een mooie musical scene hebben. En ook goede opleidingen en gepassioneerde mensen.

Hoe zie jij de toekomst van musical?

Ik zie het positief in! Musicals zullen er altijd zijn!

Zie je verschillen tussen theaterbezoek in Engeland en Nederland?

Zeker, persoonlijk heb ik het idee dat in Engeland de musical industrie meer gewaardeerd en gerespecteerd wordt dan in Nederland. Ook is er in London op vrijwel elke hoek, bij wijze van, een musical te vinden. En bijna al die shows zitten elke show vol! Het leeft hier zo ontzettend!

Dromen heeft iedereen denk ik. Wat is jouw droom?

Op dit moment leef ik mijn droom. Maandag komt hij uit. Mijn West-End debut in een droomrol in 1 van de langst lopende musical producties ever.

Welke vraag heb ik jou niet gesteld?

Things I need om 8 shows per week te kunnen vol houden? Jakeman’s (keelsnoepje) , rust, goed slapen, liters water, stomen, gember, tea, honing dropjes (als mensen die meenemen uit Nederland, want die zijn niet te koop in London ) gezond eten en zorgen dat ik beweeg.

Foto’s: Britt Lenting