Dus mocht het weer toch wat gaan tegenvallen, of bent u die barbecue op een moment even zat, dan brengt het DeLamar theater deze komende periode een leuke alternatieve invulling van uw zomerse avond.

Gisteren ging de zomerproductie ‘In de ban van Broadway’ in première en zag een zaal vol BN’ers (als Frank Sanders, Cornald Maas en Jaques D’Ancona) de uitkomst van maanden hard werken, zwoegen en zweten.

Het verhaal ‘In de ban van Broadway’ is een stuk gebaseerd op de filmklassieker ‘All about Eve’ met Bettie Davis en bewerkt met tekst en muziek door Nathan Vegt en Jurrian van Dongen. Pieter Kramer is de regisseur van het geheel.

Tjitske

Het verhaal begint bij een awarduitreiking waar direct alle karakters uit het verhaal genoemd worden. Margo Miller (Loes Luca) is een wat oudere beroemde actrice die door bemiddeling van haar vriendin Karen (Bianca Krijgsman) in contact komt met een op het eerste gezicht onschuldig lijkende bewonderaarster Grace Rogers (Tjitske Reidinga).

Toch blijkt Grace wat sluwer te zijn dan je zou denken en weet zij zich in de wereld van Margo binnen te dringen. Hoewel Margo’s partner Sam (Martijn Nieuwerf), tevens regisseur van Margo’s stuk, uiteindelijk de charmes van Grace weet te weerstaan is het de vriendin en haar man., de toneelschrijver Lloyd (Peter Blok), die de ondergang van Margo’s carrière in gang zetten.

Loes

Hazel, de trouwe assistente van Margo, wordt gespeeld door Leny Breederveld en Hans Leendertse maakt zijn opwachting in de rol van producent. Maryse van Eyle completeert de cast als Alice, recensente van de New York Times. Een groep acteurs bij elkaar met een behoorlijke staat van dienst dus, iets dat te merken is op het toneel. De timing en het samenspel zijn perfect, evenals de chemie met droge blikken op momenten dat de zaal in een deuk ligt. Loes Luca staat met verve de rol van diva met een dosis onzekerheid over alles wat met leeftijd en voorkomen te maken heeft te spelen en Bianca Krijgsman bewijst wederom een doorgewinterde comédienne te zijn. Vooral in de scènes waar ze dronken is en in de berghut zijn gestrand, is Bianca echt hilarisch.

Het moet gezegd, de staging, het muziekgebruik, de humor doet erg Ro-theater-achtig aan. Het decor, wat vaak een decor in een decor is, past bij de tendens van de voorstelling. Geen groot led of ingewikkelde technische changementen maar autootjes met loopfunctie, doeken met achtergronden in combinatie met losse rekwisieten en een platte, geschilderde piano waar ‘op gespeeld’ wordt. De scene waar Margot en Sam in bed liggen is geniaal gemaakt, en er wordt op humoristische wijze gebruikt gemaakt van het materiaal.
De humor, vooral droog maar op momenten wat flauw en voorspelbaar, brengt de zaal in een goedlachse stemming en de charme zit hem in de getimede knulligheid.

line up slotapplaus

Die knulligheid komt ook wel weer goed van pas, vooral als de solisten qua zang hier en daar door de mand vallen en ze laten zien dat zij toch bovenal (goede) acteurs zijn. De samenzang is dan wel van prima niveau en tijdens het brengen van de titelsong van het stuk bewijst men het label ‘musical’ wel waardig te zijn.
Als dan aan het einde ook nog puppeteerskwaliteiten worden getoond is het wel duidelijk; dit is een prima avondje uit!

‘In de ban van Broadway’ staat tot eind juli in het DeLaMar theater in Amsterdam. Voor kaarten en informatie: www.delamar.nl

Foto’s en verslag: Mariska Steenbergen

Meer musicalnieuws en meteen op de hoogte via Twitter? Volg ons op Twitter en klik hier.

Meer musicalnieuws en meteen op de hoogte via Facebook ? Like ons op facebook en klik hier.