Heerlijk absurde ‘Een Bruiloft’ van de 3e jaars Fontys

Heerlijk absurde ‘Een Bruiloft’ van de 3e jaars Fontys

De derdejaars studenten Musicaltheater aan het Fontys speelden woensdag de generale voorstelling van ‘Een Bruiloft’ van Berthold Brecht. Gezien het grote aantal dames was de groep in tweeën verdeeld. Wij zagen groep één terwijl groep twee in de middag had gespeeld. De heren spelen in beide groepen mee.

De mooiste dag van je leven? Voor veel mensen is dat hun trouwdag. Maar wat als de feestdis een aaneenschakeling van gênante stiltes is? Of als de gasten die samenkomen een vlechtwerk van intriges vormen? Of verlangen de gasten terug naar het verleden? Het verleden dat zo vertrouwd en onbedreigd was. Deze huwelijksdans klinkt dissonant met toch hier en daar een vrolijke noot. Bertolt Brecht houdt ons allen een spiegel voor. Schijnheiligheid is volgens Brecht de smeerolie van onze maatschappij.

De Bruiloft -6

In de stukken van Brecht kan het publiek zich niet laten meeslepen door een verhaal. Brecht wil zijn publiek bewust maken van menselijke en maatschappelijke verhoudingen. De mens maakt de maatschappij en Brecht wil de mensen laten nadenken bij zijn stukken waarbij de ratio bovengeschikt is aan de emotie.

De Bruiloft -9

De studenten kregen in dit stuk alle kans om hun veelzijdigheid te laten zien, zelfs een degengevecht, en pakten die kans ook. Er gebeurt ongelofelijk veel in de voorstelling van de derdejaars en het publiek komt ogen te kort en wordt constant heel en weer geslingerd in de belevenissen. Complexiteit en absurditeit zijn nauw met elkaar verweven en dit leidt tot een intrigerende voorstelling waarbij achteraf je gedachten op weg naar huis regelmatig af zullen dwalen. 

De Bruiloft -13‘Een Bruiloft’

Maria Reinhart en Jacob Grüber gaan trouwen. Ze hebben vrienden en kennissen uitgenodigd om samen met vader en moeder de bruiloft te vieren. Bruid en bruidegom zijn apetrots op de zelfgemaakte meubelen en de inrichting van hun nieuwe huis. Ze stellen dan ook alles in het werk om het de gasten zo aangenaam mogelijk te maken en ze trakteren de genodigden op een feestelijke maaltijd. Wanneer de drank begint te vloeien, komen al snel onderdrukte frustraties en opgekropte verlangens naar boven. En als blijkt dat ook het meubilair van een deerniswekkende stabiliteit is en de beoogde feestelijke avond helemaal niet zo aangenaam verloopt als was voorzien, slaan de stoppen door en gaan de poppen aan het dansen.

De Bruiloft -44Brecht

Bertolt Brecht was een Duitse schrijver, dichter en toneelregisseur. Zijn werk was sterk politiek geëngageerd. Brecht wordt gezien als de grondlegger van het episch theater. Hij werkte veel samen met de componisten Hanns Eisler en Kurt Weill. Toen Hitler in 1933 aan de macht kwam, vluchtte hij uit Duitsland en kwam uiteindelijk in de Verenigde Staten terecht. Onder invloed van de koude oorlog keerde Brecht in 1949 terug naar Duitsland en vestigde hij zich in Oost-Berlijn. Bekende werken van Brecht zijn de Dreigrosschenoper, Mutter Courage und ihre Kinder en Baal. ‘De Burgermansbruiloft’ van Bertolt Brecht is de enige van de vijf door Brecht geschreven eenakters die nog tijdens zijn leven is opgevoerd (in 1926). Brecht houdt met dit stuk de burgerij van zijn tijd een spiegel voor. Op onnavolgbare wijze geeft hij inkijk in een burgermansbestaan en met ontzettend veel humor spuwt hij zijn kritiek op de kleinzieligheid van kleine mensjes.

Cast 1: Michiel de Meyer, Brent Pannier, Matthijs van der Meer, Bart Aerts, Nathalie Montauban, Aiko Adriaensen, Cailin van Loon, Tinne Oltmans, Thalyta De Prins, Manon De Boevre, Laura van Bentum, Jindra van Schaijk

Cast 2: Michiel de Meyer, Brent Pannier, Matthijs van der Meer, Bart Aerts, Babette Ploegmakers, Esther Stolker, Jasmien Gys, Myrthe Boerebach, Joke van Robbroeck, Lotte Stevens, Sanne Schlette

Regie Alexandra van Marken
Piano: Don Frits

De voorstellingen zijn morgen en overmorgen nog te zien, maar volledig uitverkocht.

Voor de fotoreportage klikt u hier.

Like ons voor meer musicalnieuws!!!

2018-02-22T21:30:12+00:00 27/03/2014 6:54|

Leave A Comment