Vrijdagavond ging in het Antwerpse Fakkeltheater de musical ‘Sweeny Todd’ in première. Het nieuwe muziektheatercollectief vzw Pateeke o.l.v. Glenn Desmedt brengt deze repertoiremusical van Stephen Sondheim voor het eerst naar Vlaanderen. Als eerste creatie leveren Desmedt en zijn team hiermee een voorstelling af waar kwaliteit vanaf straalt op alle gebied en waarbij de lat duidelijk erg hoog is gelegd: met kleppers als Hans Peter Janssens, An Lauwereins, Deborah De Ridder en Charlotte Campion, die begeleid worden door een live band o.l.v. Pol Vanfleteren, kon regisseur Roel Lauwens immers werken met de fine fleur van de Vlaamse musicalscène.
Vzw Pateeke wil naar eigen zeggen grote musicals brengen. Groot, als in ‘klassieke repertoirestukken die internationaal al hun sporen verdiend hebben’. Ze kiezen ervoor om deze grote musicals klein te doen, met andere woorden : kwaliteit haalt het boven kwantiteit, zodat ze uitkomen bij een hele pure vorm van theater. Dat je dan de allerbeste mensen nodig hebt, zowel voor als achter de schermen, spreekt voor zich.
Hans Peter Janssens schittert in de rol van Sweeny Todd. In de beslotenheid van de Rode Zaal komt de warmte van zijn bariton zelfs nog meer tot z’n recht als in pakweg eender welke grote theaterzaal. Hij slaagt erin een sterke Sweeny neer te zetten voor wie de zin op wraak primeert, maar bij wie af en toe toch een vleugje – zij het sarcastische – humor doorschemert.
In de rol van Sweeny’s dochter Joanna zien we Charlotte Campion, duidelijk in haar element met een rol die haar stem eer aandoet. “Ik vind het waanzinnig fijn om het Vlaamse publiek te laten kennismaken van Joanna. Het is ook geweldig om met zo’n sterke cast op het podium te staan. Met Hans Peter Janssens werkte ik onlangs nog samen voor ‘Best of Musicals’, maar dit is toch nog anders : je gaat samen doorheen het hele repetitieproces. Hans Peter is ongelofelijk goed in zijn vak, ik werk erg graag met hem samen,” aldus Campion.
Ook een speciale vermelding verdient de prestatie van Wim van den Driessche als rechter Turpin. Zijn solo is absoluut één van de hoogtepunten uit de musical : wanneer hij de verboden obsessie voor zijn stiefdochter Joanna bezingt, hangt de verscheurdheid van Turpins ziel haast tastbaar in de zaal. Geweldig sterk moment.
Maar het personage waar we ons het meest mee geamuseerd hebben, is zonder twijfel Mrs.Lovette, subliem neergezet door An Lauwereins. Ze bewijst hiermee nog maar eens dat er een verscheidenheid aan personages in haar huist. Het dialect dat Mrs.Lovette spreekt, staat in mooi contrast met de welbespraaktheid van Sweeny en de naturel waarmee ze speelt, gecombineerd met een perfecte timing, zuigt je helemaal mee in haar verhaal. En dan hebben we het nog niet over haar zangprestaties…
Grote musicals klein brengen, in die opzet is vzw Pateeke absoluut geslaagd : met een minimum aan decorstukken, die multifunctioneel zijn en door de acteurs steeds in een andere opstelling worden gezet (wow, daar moet je je gedachten bijhouden!), wordt de sfeer van Fleet Street perfect weergegeven.
Nee, over deze productie valt absoluut niets slechts te zeggen. Het enige jammere is dat fans van Deborah de Ridder een beetje op hun honger blijven zitten, aangezien ze in de rol van bedelares niet zo heel vaak haar zoetgevooisde stem mag laten horen. Maar wat voor de gehele productie geldt, geldt ook voor haar prestatie : kwaliteit haalt het boven kwantiteit.
‘Sweeny Todd, de bloedbarbier van Fleet Street’ is entertainment van de hoogste plank en – in tegenstelling tot de pasteitjes van Mrs.Lovette – verrassend licht verteerbaar.
Verhaal
Barbier Benjamin Barker keert na 20 jaar dwangarbeid in de koloniën terug naar Londen. Hij is uit op wraak op de corrupte rechter die hem ten onrechte veroordeelde om vervolgens zijn vrouw in te pikken. Een halfgekke bedelares denkt Barker te herkennen, maar hij stoot haar ruw van zich af.Hij ontmoet Mrs. Lovett, die de slechtste pasteiën van Londen maakt en wanhopig probeert de touwtjes aan elkaar te knopen. Barker zet op de verdieping boven haar pie shop opnieuw zijn kapperszaak op, onder de naam Sweeney Todd. Van daaruit plant hij zijn wraak…
‘Sweeny Todd’ is nog te zien in de Rode Zaal van het Fakkeltheater op 11, 12, 17, 18 en 19 mei 2019.
Tickets en info : www.sweeneytodd.be of www.fakkeltheater.be
Verslag: Ingrid Somers
Foto: vzw Pateeke