Op vrijdagavond 16 oktober 2015 ging de ‘Piaf de Musical’ in theater Capitole in de Belgische stad Gent in première. Musical Hall en Stage Entertainment brengen deze musical van Pam Gems in het jubileumjaar.

De musical ‘Piaf de Musical’ verteld het verhaal van de Franse chansonnière Edith Piaf, haar echte naam was Edith Giovanna Gassion. In 2015 zou de Franse chansonnière Edith Piaf, 100 jaar zijn geworden. Zij overleed echter op jonge leeftijd, 10 oktober 1963, na een turbulent leven vol seks, drugs en rock en roll.

‘Piaf, de musical’, met een script van Pam Gems en de authentieke liedjes van Edith Paf, vertelt op een originele manier het levensverhaal van Edith Gassion, geboren in 1915 als dochter van een Italiaans-Berberse cafézangeres en een Franse acrobaat. Edith groeide op bij haar grootmoeder in een bordeel in Normandië en had een erg ongelukkige jeugd. Op haar zeventiende kreeg ze dochtertje, dat twee jaar later overleed aan hersenvliesontsteking. Toen ze twintig was, werd Edith ontdekt als zangeres en ze treedt voor het eerst op in het Parijse Cirque Médrano. Na de Tweede Wereldoorlog wordt Edith ook opgemerkt in het buitenland. Ondanks haar grote succes bleef Edith een onzekere, gekwetste, eenzame en wispelturige vrouw die haar heil zocht in een turbulent liefdesleven, drank en drugs. In de musical komen natuurlijk haar grote hits als ‘La Vie en Rose, Padam Padam, Milord, Les Trois Cloches en natuurlijk Non, je ne regrette rien’ terug.

SHG PiafDeel2 11

Els de Schepper speelt niet de rol van Edith Piaf, zij is Edith Piaf. Naast haar prachtige en krachtige stem, is zij in haar manier van doen Edith Piaf. Els amuseert, ontroert en choqueert met haar opmerkingen. Edith Piaf zingt niet om beroemd te worden, zij is geen ‘glamourpoes’. Ze zingt om het publiek te vermaken en elke avond alles van zich te geven. Els de Schepper laat goed zien hoeveel energie dit kost en hoeveel verdriet en eenzaamheid dit bij Piaf oproept. Het contrast tussen de grote ster Piaf en de kleine hulpeloze vrouw die schreeuwt om liefde en probeert wat van het leven te maken wordt op een fantastische manier weergegeven door Els.

De andere rollen worden met verve gespeeld door Gene Thomas als Marcel, Mira Delbaen als Momone, Jasmine Japers als madeleine, Sebastien de Smet als Pierre, Sven Tummeleer als Theo Sarapo en Hans Royaards als Papa Leplée. Zij spelen soms nog dubbelrollen. Allen steunen zij Edith Piaf op hun eigen manier. Zij proberen het beste in haar naar boven te halen, hebben bewondering voor haar, waarschuwen haar voor de drugs en drank, steunen haar door dik en dun, gaan met haar moeilijke persoonlijkheid om en proberen haar elk op hun eigen manier de kracht en de liefde te geven die zij nodig heeft.

SHG PiafDeel2 46

De musical begint met het laatste optreden van Piaf. Het publiek kijkt op de rug van Piaf als het ware het theater in en zien dat ze van het podium gehaald wordt omdat ze door haar leeftijd, de drank en de drugs niet meer kan optreden. Hierna begint de musical met een vrolijke jonge Piaf. Op het decor zitten links in de hoek de muzikanten. Zij worden regelmatig betrokken bij de scene, als Edith Piaf een optreden geeft. Rechts op het toneel wordt vaak het minimalistische decor van de scene weergegeven. Door het ontbreken van een groot spetterend decor wordt de musical intiemer en komt het spel van de musicalacteurs nog meer tot zijn recht.

Het is een vlotte voorstelling die het levensverhaal van Edith Piaf en haar complexe persoonlijkheid duidelijk laten zien. ‘Piaf de Musical’ is nog te zien in Gent en Antwerpen en is daarna in verschillende theaters in Nederland.

Kijk voor meer informatie op www.musichall.nl

Verslag: Eline Gremmen
Foto’s: Steven Hendrix