Daphne Bruineberg Productions (DBP) bracht in 2016 haar eerste productie (High School Musical) ten tonele en is sindsdien een begrip in (amateur) musicalland. Hoewel Daphne de drijvende kracht achter DBP is, heeft zij een vast creatief team om haar heen met daarin Paul Keizer als vocal coach, Rosite van der Woude als muzikaal leider en Bernadette Dengler als choreografe. En dit keer hebben zij een geheel eigentijdse versie van ‘The Wiz’ neergezet. Het Zaantheater in Zaandam kleurde afgelopen weekend behoorlijk smaragdgroen met hier en daar wat geel erdoor.
Diepere laag
Het verhaal hoeft geen bijzonder lange uitleg; Als Dorothy door een tornado de weg kwijt raakt, belandt ze in het wonderbaarlijke land van Oz. Tijdens haar zoektocht naar de machtige tovenaar van Oz ontmoet ze een vogelverschrikker zonder verstand, een blikkenman zonder hart en een laffe leeuw zonder moed. Samen trekken ze langs de gele stenen weg, op zoek naar huis, gevoel, wijsheid, moed en bovenal zichzelf.
Een klassieker zou je zeggen. Vaak al door amateurvereniging gebracht, en de professionele versie (met Nurlaila Karim als Dorothy) weet menigeen zich ook nog wel te herinneren. Maar DBP zou DBP niet zijn als er niet een diepere laag in verborgen ligt. Zeer subtiel maar niet te missen weet Daphne er hedendaagse vraagstukken en actualiteit aan toe te voegen. Hoe zit dat nu bijvoorbeeld met toch die manipulatieve politici die als ‘tovenaars met loze beloften’ ons leven beïnvloeden? En hoezo denken we in hokjes en doen we daar ons zelf te kort mee? Het grappigste was wel de knipoog naar de motorbendes wanneer de leidster van de ‘gemene aapbende’ het woord ‘bende’ wegwimpelt met een ‘wij zijn meer een vereniging’.
Cast
Een ander typisch DBP kenmerk is het geheel naar een net iets hoger plan tillen. Letterlijk ook dit keer. Denk je aan het begin nog hoe goed de opgehangen was bedacht is, verwonder je je later aan ensembleleden die uit het plafond komen en wilde apen die in de zaal over het publiek scheren. Toppunt dan als de Wiz met zijn luchtballon letterlijk de lucht in gaat, prachtige staging!
Het ensemble verdient sowieso een groot compliment. Zij zijn van cruciaal belang in het verhaal. Als vogels bij de verschrikker, inwoners van smaragdstad en de onderdanen van Sadista, zijn ze niet te missen in dit verhaal. Daarnaast vormen zij met gebruik van lichtkubussen het decor, de yellow brick road en de tornado. Dit alles om de hoofdrollen nog beter uit te laten komen.
Het leuke aan de muziek uit The Wiz is, naast dat het live gespeeld werd door een 7-tal musici o.l.v. Harold Geerts, dat elke karakter zijn eigen nummer heeft die elke musicalfan wel mee kan neuriën; Robbert van Tol, die de vogelverschrikker speelt, mag met het ‘kijk me aan’ en daarna de megaklassieker ‘ga nou maar gewoon’ de toon zetten. Robbert heeft een leuke komische timing en weet superknap zijn slungelige bewegingen als verschrikker geloofwaardig neer te zetten.
Lars van der Meer kreeg er een uitdaging bij, naast spel als blikkenman, en zang met het nummer ‘koninklijke olie’ mocht hij ook nog even een choreo tappen. Super knap gedaan en geen een keer buiten adem. Jeremy Smit als de leeuw wist het theatrale goed af te wisselen met wat kleiner spel. Hij bouwt dat mooi op door de lachers op de hand te krijgen met zijn bangheid maar later toch ook de gevoelige snaar te raken met het spelen van de onzekerheid van de leeuw. Het samenspel met elkaar komt ook erg goed over, als echte vrienden. Maar toch een beetje de ster van de avond is Valerie Lai, die Dorothy speelt. Vanaf de eerste seconde neemt ze je mee als lief meisje met een hondje, naar een bang en onzeker kind, die toch moedig op pad gaat en daarmee steeds sterker haar vrienden oppept, moed inspreekt en zelfs durft in te gaan tegen ‘het kwaad in de mensheid’ in de persoon van Sadista (Brittany Sanders) en uiteindelijk ook The Wiz (Kai Brasdorp).
Als dan blijkt dat Acadabra (Kirsten Majoor) eigenlijk direct het probleem had kunnen oplossen door te vertellen dat ‘klikkerdieklak’ met haar schoentjes genoeg zou zijn geweest, blijft Dorothy super rustig en is ze blij dat ze naar huis kan. Met het nummer ‘thuis’ blaast Valerie tenslotte het hele publiek omver, en krijgt ze terecht een daverend applaus. Eind goed al goed zoals het een waar sprookje betaamt.
Helaas is het team van locatie Zaandam nu (al) uitgespeeld maar de liefhebbers kunnen nog naar Alphen aan de Rijn in november dit jaar.
Kijk hiervoor op www.bruineberg.nl
Mariska Steenbergen
Lees ook:
Daphne Bruineberg Productions presenteert: Rent