Dat kan de voorstelling ‘in de ban van Broadway’ best weleens worden. In meerdere opzichten. De voorstelling, met teksten van Nathan Vecht en liedteksten van Jurrian van Dongen vertelt het verhaal van Grace (Tjitske Reidinga) die in aanraking komt met haar idool, de broadwayvendetta Margo Miller (Loes Luca). De broadwayster ontfermt zich over haar, maar dan blijkt dat Grace misschien toch niet zo naïef is als ze in eerste instantie lijkt. Het verhaal is vrij vertaald naar het boek van Marry Orr ‘The wisdom of Eve’ dat later verfilmd wordt tot de awardwinning film ‘All about Eve’.

Wij mochten vandaag meekijken bij een open repetitie en alvast wat prangende vragen stellen aan de cast. Na een kort welkomstwoord van Edwin van Balken, producent, is het aan de cast en crew.
Pieter Kramer, regisseur (van o.a. de Ro Theaterproducties) neemt direct de leiding. Het stuk(je) dat wij zien vertelt de eerste ontmoeting tussen Margo en Grace. Margo, die eerst niets wil weten van in haar ogen ‘geesteszieke fans’ wordt toch overgehaald om Grace te ontmoeten door Karen (gespeeld door Bianca Krijgsman) een goede vriendin van Margo.

Direct merk je dat het gaat om een bijzondere mix van mensen bij elkaar. Leny Breederveld die de kleedster van Margo speelt zorgt al direct voor gelach met haar komische timing die nu al doeltreffend blijkt. Soms was het geheel wat verwarrend aangezien er een backstage-situatie wordt gespeeld in een repetitiesetting, wat soms wat onduidelijkheid gaf over wat ‘erbij hoorde’ en wat niet, maar het idee kwam zeker over; dit gaat een topper worden.
De cast nam ook nog de tijd om het lied in dit gedeelte onder handen te nemen. Eerst droog en nog met aanwijzingen van Daan Wijnands (choreograaf) en daarna met muziek.

Mooie afsluiting van deze open repetitie. Tijd voor die prangende vragen.
We spraken Leny Breederveld eerst en vroegen haar wat ze van de rol van Hazel (de kleedster) vindt. “Ja, die humor ligt mij wel, en ik denk dat het ook wel een beetje op mij geschreven is, maar het is niet zo dat ik altijd zo’n rol speel. In de voorstelling zelf heb ik al dubbelrollen. Ik speel dan Hazel de kleedster, daarnaast de stokoude actrice die in het begin de broadway-award uitreikt en ik ben nog een garderobejuffrouw.” Op de vraag hoe zij nu na twee weken het repetitieproces ondergaat antwoord ze stellig; ‘Ik vind het hartstikke leuk. Ik ken Pieter al heel lang maar heb nog nooit zoiets gedaan, nog nooit een musical. Maar dit is ook wel een musical ‘op zijn Pieters’ en daar hou ik wel van”. Hoewel pas op 4 juni ziet ze nu toch al op tegen de première. “Ik zie altijd wel op tegen een première, maar qua repetitieperiode, het is een hele leuke club en ik ga met plezier naar mijn werk”.

In de ban van Broadway presentatie 11

Daarna was het tijd om Bianca Krijgsman eens aan de tand te voelen. Voor Bianca een eerste keer in een groepcast, we vragen hoe ze dit ervaart. “Ik speel onder andere de vriendin van de hoofdrol ik vind dat wel een aangename positie. Dus dat ik niet zelf de hoofdrol heb. Ik vind het erg leuk dat ik nu eindelijk eens in een musical sta. Hoewel het moet nog blijken hoe musicalachtig het uiteindelijk wordt. Maar ik hou van musicals.” Bianca die momenteel nog met Plien in een voorstelling staat vergelijkt even kort. ‘Plien en ik moeten natuurlijk altijd alles zelf bedenken. Hier krijgen we gewoon een map, met tekst en mag je inkleuren:’ Ook Bianca heeft meerdere rollen. Naast de vriendin speelt zij ook nog een understudy, verpleegster, visagiste en omstander. Op de vraag hoe zij zich dan op al die rollen gaat voorbereiden antwoordt zij toch wat twijfelachtig. ‘Ik zal veel tekst moeten leren maar sta natuurlijk ook nog zelf met Plien in DeLaMar dus heb eigenlijk weinig tijd. Ik vind het fijn dat ik met bijvoorbeeld Martijn nog veel erover kan hebben. Als ik dan iets niet snap dan vind ik het fijn het daar met de anderen over te hebben. We repeteren nu dagelijks dus dat kan dan ook gelukkig.”

Als laatste spreken we Martijn Nieuwerf die ook vorig jaar in de zomerproductie (Terug naar Toen) heeft gespeeld en nu de rol van Sam, de tien jaar jongere vriend van Margo speelt. We vragen hem of hij nu (meer) verwachtingen heeft en welke dan. “Nou ja dit is wel heel anders. Dit is voor mij de eerste keer dat ik in een musical en in zo’n soort grote productie sta. Het is allemaal net wat groter en anders, een soort step-up. Gelukkig volg en bewonder ik Pieter Kramer al heel lang, al sinds zijn Theo en Thea-tijd al en ik ben heel blij in zijn universum te mogen stappen.” Ook Martijn vragen we even het volledige plaatje van zijn rol(len). “Ik heb meerdere rollen ja, mijn belangrijkste rol is Sam, de geliefde van Margo. Een jonge succesvolle regisseur. Hij is wel degene die af en toe achterover leunt, even roept tot hier, tussen al het Broadway hysterie. En mijn twee andere rollen zijn een verkoper in een kledingzaak, en dan nog een soldaat. Maar mooi is dat er nog toneelstukken binnen het stuk worden gespeeld. Eerst het stuk van Margo waarin Grace haar rol overneemt en daarna het stuk voor Grace geschreven.” Op de vraag hoe men dan voorkomt dat het te verwarrend wordt voor het publiek is Martijn duidelijk; “Pieter is daar echt een tovenaar in. Met decors, kostuums, ik geloof dat er wel 62 kostuums worden gemaakt.” Over de verwachting van het (musical)publiek weet Martijn te zeggen dat ‘Pieter heeft met zijn familievoorstellingen in Rotterdam net wat ander publiek dan hier bij DeLaMar en het zou nu echt fantastisch zijn als die twee nou eens samenkomen en een beetje blijven plakken ook. Dat het DeLaMar-publiek dan ook eens in Rotterdam komt kijken bij Pieter en dat het schouwburgpubliek die Marnixstraat ook eens oversteekt en wat meer in DeLaMar blijft hangen. Ik kom zelf uit een gesubsidieerde toneelachtergrond en ik vind het ook echt belangrijk dat dit, waar de kwaliteit ook echt hoog is, al dan niet meer laagdrempeliger maar lang niet altijd, toch echt meer gezien worden, ook door de mensen die gewoonlijk zeggen ‘dat is toch niet echt aan mij besteedt’.”

In de ban van Broadway presentatie 14

Mooie woorden van Martijn die weleens de kracht van deze voorstelling met deze cast kan worden. Die brug tussen toneel naar muziektheater en weer terug. De brug tussen het glamourverhaal voor de schermen naar het verhaal achter de schermen met voor het publiek ongetwijfeld een nieuwe(re) kijk op het artiestenvak. De mix van publiek dat zal afkomen op dit stuk kan ook een mooie brug slaan tussen toneelliefhebbers en musicalfans. ‘Wie weet’, aldus Martijn. “Ik hoop dat het niet lang een discussie blijft, maar dat het prima samengaat.”

‘In de ban van Broadway’ is te zien vanaf 24 mei tot en met 31 juli exclusief in het DeLaMar Theater.
Voor meer informatie kunt u kijken op www.delamar.nl/broadway

Verslag: Mariska Steenbergen
Foto’s: Wilma van der Werf

Klik hier voor de fotoreportage.