Een theaterzaal vol studenten op een warme vrijdagavond; dat zie je niet vaak. Toch zaten in Theater de Veste in Delft vele studentikozen vol verwachting klaar voor The Full Monty van hun studiegenoten. Zoals elk jaar organiseert het Delftsch Studenten Tooneel Gezelschap een theaterstuk, open voor alle publiek, maar gericht op studenten van het Delftsch Studenten Corps (DSC). Het stuk wordt niet alleen gespeeld maar ook gemaakt door studenten van het Delftsch Studenten Corps (DSC), onder leiding van niemand minder dan Robbert van den Bergh.

Voor Robbert van den Bergh (bekend van o.a. Jerseyboys, Soldaat van Oranje en The Bodyguard) is dit een vervolg op zijn succesvolle regiedebuut bij Muziektheater Zeeland van vorig jaar.

Javan Hoen (o.a. bekend van Hair en The Addams Family) heeft de choreografie onder handen genomen en Rosite van der Woude (Charlie the musical, de Kernploeg) heeft haar muzikale handtekening gezet.

The Full Monty

‘The Full Monty’ is een musical naar het verhaal van de gelijknamige film uit 1997. 

Door de economische crisis raken grote groepen arbeiders hun baan kwijt. Een werkloze arbeider gaat op zoek naar een nieuwe bron van inkomsten, hij moet immers aan geld komen om de alimentatie voor zijn zoontje bij elkaar te krijgen. Samen met vijf mede werklozen bedenkt hij de ultieme oplossing: een stripact ‘The Full Monty’.

Er is alleen één klein probleem: de zes werkloze mannen zijn niet bepaald de meest sexy mannen en daarnaast niet in de wieg gelegd voor een striptease-act. De enige manier om deze act te laten slagen is om vrouwen naar binnen te lokken door hen te beloven dat ze zich écht helemaal gaan blootgeven.

De cast

Dat je misschien toch beter wél wilt weten waarvoor je auditeert moet toch een wijze les geweest zijn voor de zes ‘Full Monty-mannen’. Het verdient dan ook ieders respect dat toen Thijs Ballintijn, Jeroen Hofland, Timo Frazer, Max Roos, Maarten Kurstjens en Pim Ottenhoff hoorden wát ze gingen spelen en daarvoor uit de kleren moesten, zij alsnog hun volledige commitment gaven aan dit project.

Buiten de toneelvoorbereiding zullen er toch behoorlijk wat extra uurtjes in de sportschool zijn doorgebracht en Pim, in de rol van Berry, is zelfs gestopt met roken voor deze rol. 

Met maar één dag in het theater zelf om te monteren, het licht te oefenen en het decor te zetten was het dan ook een erop of onder bij de première.

Regie

Onder de bezielende leiding van een doorgewinterde theaterman als Robbert van den Bergh, die vaak precies weet hoe hij het wil hebben en wat daarvoor nodig is, kwam alles bij elkaar. ‘De ruggengraat van het project, soms als dictator, soms vol schunnige grappen’, aldus de president Bastiaan Koot in zijn bedankspeech. We zien de liefde voor details in de regie terug. Het decor wordt met verwisselbare schermen vernuftig omgezet van straat naar huiskamer naar politiebureau en er wordt verstandig gewisseld van groot en podium breed spelen naar een half uitgelicht podium en gesplitste scenes. Een liveband is op het podium op een steiger geplaatst waardoor het ‘kijkvlak’ altijd goed gevuld is.

The Full Monty staat te boek als een komisch stuk met wel nog een dramatisch randje, iets dat qua spel nog een behoorlijke uitdaging kan zijn. Maar met een goedlachs publiek en een flinke dosis lef was de cast vrij snel over hun zenuwen heen en speelden zij vol overgave. Als dan uiteindelijk de full monty scene komt geven ze zich dan ook volledig over en gaan ze (letterlijk) met de billen bloot.

Waar vocaal gezien de mannen echt achter bleven bliezen de dames even het dak eraf met het nummer ‘de vrouw regeert’. Vera Teats van Amerongen, Floor Laseur en Caecilla Moerdijk zaten goed in hun rol en zij bevestigde met kracht het gegeven dat achter elke succesvolle man een sterke vrouw staat. Marianne van Tuyll en Tommy Toor hadden diverse rollen als deurwaardes, politieagenten.

Eervolle vermelding gaat uit naar Maude Bruggink in de rol van Janet. Haar stempel op de mannengroep was onmiskenbaar en haar komische timing feilloos. 

Een vermakelijke avond en voor velen in het publiek een goeie aftrap voor een gezellige stapavond, gezien het feit dat na afloop het bier rijkelijk vloeide en de sfeer er goed in zat. 

Het DSTG toont hiermee aan dat toneel en specifiek musical voor iedereen kan zijn, zowel als participant als wel publiek. Laten we hopen dat dit soort initiatieven (kunnen) blijven bestaan en financieel blijven gesteund, zodat theater voor iedereen een bereikbaar gegeven blijft.

Lees ook:
Musical over prinses Diana in de maak

Verslag en foto’s: Mariska Steenbergen