fbpx

De column van Bram Ven

De column van Bram Ven

Aanhakend op een vorig column (“OPROEP: Minder muren, meer openingen, meer cross-over, meer onderling respect en waardering) geschreven door Niels van Doormalen , waarin hij schrijft over de positie die het musicalgenre nu in de Nederlandse theaterwereld en het theaterwetenschappelijke veld heeft en gezien wordt als lage cultuurvorm, wil ik het graag hebben over 1 van de oorzaken hiervan.

Grootse, populaire musicals worden inderdaad beoordeeld als een lage, onvolwaardige cultuurvorm waarin het puur om amusementswaarde gaat. Geldt dit oordeel echter voor het gehele musicalgenre? Heeft het publiek in Nederland genoeg musical- en muziektheater producties gezien om daar een goed oordeel over te kunnen vellen? Ik denk het niet.

Musical is er in vele vormen. Je hebt, inderdaad, de musicals waarin het verhaal en de vorm zich eenvoudigweg focust op een ontspannen avondje uit. Waarin de zang, spel en danskwaliteit van hoogstaand niveau is.
Daarnaast staat een heel scala aan producties die wel degelijk meer te vertellen hebben, die maatschappijkritische onderwerpen aansnijden op een meer inhoudelijke manier.
Om maar een paar voorbeelden te noemen:
Bare: A Pop Opera (zeer beknopt) gaat over 2 jonge homo’s op een katholieke privé school die hun relatie niet openlijk toe durven te geven omdat de 1 bang is voor de reactie van hun omgeving.
The wild party waar op een huisfeest alle maatschappelijk-niet-geaccepteerde stereotypes losgaan met alle gevolgen van dien.
Spring Awakening waar, eind 19e eeuw, verschillende tieners zichzelf en hun seksualiteit ontdekken in een omgeving waarin ze daarin niet vrij worden gelaten of serieus genomen. Met controversiële thema’s zoals abortus, homoseksualiteit en kindermishandeling.
Maar nog veel meer (grootse) voorstellingen met thema’s als pesten en politiek.
En hoe relevant zijn dit soort thema’s vandaag de dag nog steeds?

Het M-lab was een pionier voor dit soort kritische stukken. Daar waar grote producenten het niet aandurfden om deze, toch wat onbekendere en minder toegankelijke, producties te produceren, was het M-lab dè plek om deze producties uit te proberen.
Het M-lab was een in Amsterdam gevestigde theaterproducent. Het was een idee van Joop van den Ende en zijn vrouw Janine. De VandenEnde Foundation en de gemeente Amsterdam steunde deze instantie financieel, later steunde het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen het M-lab ook. Helaas, door de bezuinigingen en de uitblijvende subsidies moest het M-lab, 31 december 2015, haar deuren sluiten.
Daarmee is een heel belangrijk huis voor dit soort inhoudelijke en artistiek interessante producties verloren gegaan. Voor de grote producenten is het nu een te groot risico om dit soort producties te produceren omdat het publiek geen referentie heeft. De producties hebben geen goeie recensies kunnen opbouwen of enige bekendheid bij het grote publiek. Helaas trekt zo’n voorstelling dan minder publiek. Wat de boer niet kent, dat eet hij niet.

Gelukkig heeft, onder andere, producent Opus One dit initiatief weten op te pakken. Met hun nieuwe theater “Het Zonnehuis” hebben zij de mogelijkheid om deze producties weer op kleine schaal te produceren. Producties als Sweeney Todd en The Bridges of Madison County hebben daar hun succes al kunnen bewijzen en zodoende kunnen er kleine tours door Nederland gerealiseerd worden.
Ik hoop dat ze meer successen krijgen en dat we in Nederland meer kunnen gaan genieten van alle prachtige musical- en muziektheater producties die er bestaan.
Zo kunnen we laten zien dat het bij het musicalgenre niet alleen hoeft te gaan om amusement maar dat we wel degelijk een verhaal met diverse lagen over actuele vraagstukken kunnen vertellen op een hoogwaardig, kwalitatieve manier! Zodat we niet meer over hoge en lage kunstvormen hoeven te spreken.

Over de auteur:
Bram Ven studeert op dit moment Musicaltheater op Fontys Hogeschool voor de Kunsten. Hij zit in zijn laatste jaar en speelt mee in de musical My Fair Lady van De Graaf en Cornelissen Entertainment.
“Over dit onderwerp zou ik graag een onderzoek willen doen om er meer over te weten te komen en over de redenen van producenten om bepaalde voorstellingen te produceren. Deze column is volledig vanuit mijn perspectief en kennis geschreven.”

Wil jij reageren ? Doe dat dan onder dit artikel.

Bronnen:
https://nl.wikipedia.org/wiki/M-Lab
http://stageagent.com/shows/musical/1470/bare-a-pop-opera
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Wild_Party_(Lippa_musical)
https://en.wikipedia.org/wiki/Spring_Awakening_(musical)

Foto: Merel van Doren (Merel-Pics)

2018-10-29T18:19:18+00:0019/11/2017 21:10|

Leave A Comment