Cast ‘ANNE’ ziet hun tweede huis

Cast ‘ANNE’ ziet hun tweede huis

Op 12 maart 2014 vond de perspresentatie plaats van het nieuwe Theater Amsterdam. De binnenlandse én buitenlandse pers waren er massaal op uitgetrokken om dit nieuwe Amsterdamse theater, dat speciaal voor het toneelstuk ‘ANNE’ is gebouwd, voor het eerst te aanschouwen. Een verslag van de ochtend, die door Daphne Bunskoek werd geleid.

Aankomst per boot
Niet alleen de pers zag het theater voor het eerst van binnen, ook voor de castleden was dit een eerste kennismaking met het gebouw dat vanaf 1 mei hun tweede huis wordt. De cast- en crewleden kwamen per boot aan bij de kade tegenover het theater. Dezelfde boot van de Canal Company zal vanaf 1 mei worden gebruikt om bezoekers van de voorstelling rechtstreeks van het Centraal Station van Amsterdam naar het theater te brengen, zo legt producent Kees Abrahams uit. Ook met de auto zal het theater goed te bereiken zijn: een parkeerplaats op honderd meter van het theater en een kiss-and-ride-strook voor de ingang worden gerealiseerd.

Anne rondleiding-14

Ontstaan
Na een fotomoment met cast en crew vertelt Abrahams verder over het ontstaan van dit project. In een zoektocht naar een creatief genie om projecten te realiseren die een verschil maken, vond hij een partner in Robin de Levita. Het Anne Frank Fonds kwam naar hen toe met de vraag of ze mee wilden werken aan een nieuwe voorstelling over Anne Frank, ditmaal gebaseerd op de authentieke gegevens uit het dagboek van Anne. Met het script van Leon de Winter en Jessica Durlacher zijn ze aan de slag gegaan en zochten ze naar de samenstelling van de creatives. “We zijn op zoek gegaan naar een partner en we vonden het Nationale Toneel. De artistiek leider van het Nationaal Toneel, Theu Boermans, is ook ons artistiek leider. Theu en Robin vonden Bernhard Hammer, één van de beroemdste decorontwikkelaars ter wereld, enzovoort, enzovoort.” Daarnaast benadrukt Kees Abrahams het op het eerste gezicht eenvoudige pand, dat toch vol architectonische dingen zit. Zo eindigen de pilaren waar de overkapping op rust in puntjes, verwijzend naar de pen waarmee Anne Frank haar dagboek schreef. Dick Venneman heeft in zijn theaterontwerp nog meer van zulke dingen verstopt.

Anne rondleiding-21

De zaal
Na de toespraak buiten mochten cast, crew en pers de theaterzaal in. Via een trap was een ophoging in de enorme zaal van 60 bij 70 meter te betreden. Aan de zaal moet nog veel gebeuren, maar speciaal voor dit moment werd het werk een kwartier stilgelegd. Afgezien van een tribune en een enkel decorstuk was er nog niet veel te zien, maar men kon een goed idee krijgen van hoe het uiteindelijk zal worden. Op het eerste gezicht doet de zaal denken aan de zaal van ‘Soldaat van Oranje.’ Ook hier is de tribune in het midden geplaatst en staat het decor daaromheen, maar er is desondanks een groot verschil. De tribune staat vast op de grond en daaromheen staan, op een soort rails, de decorstukken, die naar gelang kunnen rijden en aan het publiek getoond kunnen worden.

Het concept van Theu Boermans en Bernhard Hammer is dat ze zoveel mogelijk de realiteit willen nabootsen, dus zoals Anne Frank het heeft gezien, zo legt Robin de Levita uit. Ook de periode voor en na het leven in het Achterhuis zal worden verteld. Theu Boermans vult aan over de grootte van de zaal en het raken van het publiek: “Bij zo’n bekend materiaal moeten we één op één bouwen, zonder dat we dat hele kleine verhaal – het gaat tenslotte allemaal over mensen – kwijtraken. We willen eigenlijk van groot gaan focussen op heel klein, zodat je altijd bij het verhaal en de binnenlijnen blijft. Deze speelstijl zijn we nu in het repetitielokaal aan het zoeken.”

Op Paul R. Kooij, die de rol van Otto Frank vervuld, maakte het theater een gigantische indruk, al valt het toch ook wel weer mee: “Als je in de grote zaal in Utrecht speelt, of Eindhoven, of al die andere grote bakken, dan is dat wel een overziende toestand eigenlijk. Ik raak er niet van in paniek.”

Anne rondleiding-25

Rosa da Silva (Anne Frank) is, nadat ze wist dat ze de rol te pakken had, meteen langs het theater in aanbouw gefietst. Ook bij de castpresentatie heeft ze al een kijkje genomen. “Het is te gek. De laatste keer dat ik hier was, was in november geloof ik, en nu is het al zo veel verder. Dat ik hier straks mag spelen, is natuurlijk geweldig.”

Anne rondleiding-22

Vertaalsysteem
Nieuw bij deze voorstelling is het speciale vertaalsysteem. Bezoekers kunnen gratis een tablet meekrijgen tijdens de voorstelling, waarop men op verschillende manieren de voorstelling toch kan volgen, mocht dat van nature moeilijk gaan. Voor meerdere talen, waaronder Nederlands, Engels, Duits, Frans, Russisch en Portugees, is deze ondersteuning vanaf 1 juli te gebruiken. Een van de mogelijkheden is om de gesproken tekst als ondertitel in de desbetreffende taal op een tablet mee te lezen. Vanwege de verschillen tussen voorstellingen zal er in de zaal iemand zitten die tijdens de voorstellingen de tablet bestuurd, zodat de tekst goed blijft meelopen. Het publiek kan er ook voor kiezen om de tekst, die vooraf in een bepaalde taal is ingesproken, zachtjes te horen door middel van een koptelefoon, of door een synopsis van een scène voorafgaand daaraan te lezen of te beluisteren. Er wordt nog onderzocht of het handiger is om de tablets in te bouwen in de stoelen, maar voorlopig werkt dit ook prima volgens de producenten.

Anne rondleiding-47

Het gebouw
Bij binnenkomst loop je door de foyer meteen rechtdoor de garderobe in, met aan weerszijde ruim voldoende toiletten volgens Robin de Levita, die zelf niets moet hebben van de weinige toiletten in theaters op Broadway en West End. Via deuren aan de zijkanten van de foyer kan het publiek de zaal betreden. Een trap naar boven brengt het publiek in het restaurant, dat plaats biedt voor 150 personen en dat ook moet dienen als ontmoetingsplaats voor mensen, bijvoorbeeld uit de theaterwereld. De aankleding is vrij modern, maar Robin de Levita was er nog niet helemaal over uit of dat zo zou blijven.
De twee bovenste verdiepingen staan ter beschikking voor de cast en crew, maar voor de pers werd vandaag een uitzondering gemaakt. De tweede verdieping biedt de acteurs onder andere zes kleedkamers, de techniek, de kap & grime en een grote ‘woonkamer’ met prachtig uitzicht op de haven en met een gigantisch kookeiland, waar men hun eigen ding kan doen aan de grote eettafel of op de zachte stoelen. Op de derde verdieping bevinden zich onder andere kleedkamers en een repetitiestudio met spiegelwand.

De cast is nu ruim een week begonnen met de repetities. De eerste try-out is op 1 mei. ‘ANNE’ gaat op 8 mei 2014 in première in Theater Amsterdam en zal daar exclusief te zien zijn.

Kijk voor meer informatie op www.theateramsterdam.nl
Klik hier voor de fotoreportage

Verslag: Milco Feijnenbuik
Foto’s: Peggy de Haan

Lees ook:
Job Bovelander in Anne

Samenwerking Theater Amsterdam en UNICEF Nederland

2018-02-22T21:30:11+00:00 12/03/2014 14:47|

Leave A Comment