Buiten de grenzen: Van karikatuur naar mens en hoe categoriseer je die? Theater Kikker

Buiten de grenzen: Van karikatuur naar mens en hoe categoriseer je die? Theater Kikker

Jean-Paul Duijst-Bergervoet creëerde de familie Compartiment en bracht ze in contact met een typische schurk en een genderneutraal personage. Hieruit ontstaat nu de musical Buiten de grenzen van Volle Zaal producties. Vandaag konden we bij de perspresentatie vast kennis maken met de zeven karakters die allemaal in een heel ander hokje geplaatst worden en overtuigend neergezet worden door een getalenteerde cast.

Want we doen het allemaal, categoriseren, hokjes denken. Of het nu een wat doorgeslagen overlevingsstrategie is of niet, tegenhouden lukt niet. Iets waar we wel wat mee kunnen zijn de vooroordelen en waarden die we hier aan koppelen.

Wat als je de wereld letterlijk in hokjes zou verdelen? Iedereen netjes bij elkaar zou laten wonen in de toebedeelde wijk? Krijg je dan orde en veiligheid of juist nog meer discriminatie en competitie? De familie Compartiment wil dit realiseren en van de stad Zwijnenpan Categoria maken. Sam, een bewoner met een intersekse conditie, is het hier absoluut niet mee eens en ontketent een revolutie. Samen met de andere kleurrijke karakters uit huize Eendracht waar juist wel veel verschillende mensen bij elkaar wonen. Wie wint deze strijd en zullen ze elkaar wat meer gaan begrijpen?

Buiten de grenzen Jeanne Rutgers 6

De karakters die op het eerste oog aan veel vooroordelen lijken te voldoen, maken in het stuk een ontwikkeling mee en veranderen langzaam van karikatuur naar een mens.
Claudia Neeft, die de rol van Claudette speelt, geeft aan dat het onderwerp van de voorstelling voor haar een reden was te auditeren en van het toneel naar musical te gaan. (Waarom zijn dat toch twee aparte hokjes?) Voor Stacey Krens die de rol van Claudillia speelt en Joep van Weert die haar tweelingbroer Claude speelt is dit stuk juist een eye opener geweest om te zien hoeveel we met z’n allen de hele dag categoriseren. Je hoeft de radio maar aan te zetten of het komt weer op.
Claudia brengt in dat de angst voor verandering waar wij mensen last van hebben hier ook een rol in kan spelen. Dat het een onderwerp is dat ons bezig houd, blijkt niet alleen uit alle media berichten, maar een paar fragmenten uit deze voorstelling bieden al meer dan genoeg gespreksstof.

Buiten de grenzen Jeanne Rutgers 8

“Is er een plek voor mij?”
“Waar sta ik voor?”
“Hoe verhoud ik mij tot anderen?”
“Kan het ook anders?”
Allemaal vragen die in de voorstelling gesteld worden en waar de karakters over na gaan denken. En ze nodigen het publiek uit hier ook eens bij stil te staan.

Qua dans slaan ze nu een nieuwe weg in met meer uitbundige dans in de voorstelling wat goed past bij dit verhaal. De liedteksten vormen juist een ideaal platform om de boodschap over te brengen en hierbij de openheid en kwetsbaarheid te behouden. Zo voorkomen ze in defensieve of lange dialoog te belanden. Zelfs in deze verkorte eerste akte waren er al twee nummers waar de kern van dit verhaal met de juiste emotie werd overgebracht. Dit brengt een rustmoment in de voorstelling om even terug te keren naar de kern. In de dialogen komt de humor juist naar voren wat een grote kracht is zeker bij dit onderwerp. Het helpt om vanuit een ander perspectief naar Categoria en onze eigen wereld te kijken.

Buiten de grenzen Jeanne Rutgers 32

Speellijst
02 juni | 20.00 uur | Theater Kikker, Utrecht
03 juni | 13.30 uur | Theater Kikker, Utrecht
03 juni | 19.00 uur | Theater Kikker, Utrecht

Meer informatie en tickets: www.vollezaalproducties.nl/buitendegrenzen

Voor de fotoreportage klikt u hier

Verslag: Lisa Jansen
Foto’s: Jeanne Rutgers

2018-04-04T19:52:41+00:0022/02/2018 8:23|

Leave A Comment