Bij de leden van Thalia Hollands Kroon staat dit weekend met rood in de agenda genoteerd: Repetitieweekend!
Na alle feestdagen en de eerste school-, werkweek weer gehad, is het goed om ‘de gang er weer in te krijgen’ aldus Renate, een van de leden. ‘Door er een weekend van te maken is de focus er weer direct, want voor je het weet is het die 23 maart, première.’
De groep is neergestreken in een boerderij, ergens achteraf gelegen bij het plaatsje Wieringerwerf en heeft net een warming-up achter de rug en zit met iedereen aan tafel te lunchen. Renate laat weten; ‘we doen altijd alles met zijn allen. Iedereen heeft bijvoorbeeld iets te eten mee genomen, sommigen blijven ook slapen vannacht’.
We zien leden van jong (15) tot wat minder jong (70+) door elkaar zitten en er heerst een ontspannen sfeer.
Thalia heeft het streven zang, spel en dans te combineren, op een zodanige wijze dat ieders talent het beste tot zijn recht komt, zonder eens een spannende uitdaging uit de weg te willen gaan. Er worden musicals uitgevoerd in alle genres, van klassiek tot modern, van sprookjesachtig tot rauw realistisch. Bij de uitvoeringen wordt traditiegetrouw altijd gebruik gemaakt van een live orkest. Het artistiek team stelt door middel van audities de rolverdeling vast.
De regisseur Henk Wijtsma heeft bewust gekozen om alle rollen te verdelen onder de leden en geen ‘inhuur’ te gebruiken. Best een ambitieus plan gezien de keuze van het stuk ‘Bad Girls’.
De musical Bad Girls speelt zich af in de G-vleugel van de Larkhall vrouwengevangenis en vertelt het verhaal van de idealistische nieuwe leidinggevende Helen Stewart en haar worsteling met de gevestigde oude garde, hoofdbewaarder Jim Fenner en zijn sidekick Sylvia Hollamby. De situatie van Helen wordt nog gecompliceerder wanneer zij verliefd wordt op de charismatische gevangene Nikki Wade. De tragische dood van Rachel Hicks, waarbij Jim Fenner betrokken is, leidt tot een fel protest van de vrouwelijke gevangenen waarin de twee geliefden Helen en Nikki haaks tegenover elkaar komen te staan. Onder deze gevangenen bevinden zich onder andere ook Shell Dockley, Denny Blood, Crystal Gordon, Noreen Biggs, de twee Julies en Yvonne Atkins. Ieder van hen zit een straf uit om de meest uiteenlopende delicten en drukt daarmee haar eigen stempel op de verhaallijn. Wanneer het duidelijk wordt dat Fenner aast op de baan van Helen, bundelen alle vrouwen hun krachten om voor eens en voor altijd af te zijn van Jim Fenner.
Dit rauwe verhaal vraagt hele andere speltechnieken van de leden dan bijvoorbeeld Hairspray of The Sound of Music die zij eerder brachten. Vandaag staat dan ook ‘groepsgevoel en vertrouwen’ op de agenda.
Na de lunch begint Henk met een aantal oefeningen waar vertrouwen voorop staat. Met de ogen dicht je laten leiden door de ruimte; omringd door medeleden je laten vallen, en goed kijken naar elkaar en gedrag overnemen (wat uitliep op een heuse polonaise).
Maar na wat gekkigheid is er ook direct weer de serieuze aanpak voor scene 13; de oproer in de gevangenis. De setting; ontbijt in de eetzaal.
En hier kwam duidelijk het niveau van acteren naar boven. Zo ontspannen als men net nog aan de eigen lunchtafel zat, zo (gespeeld) gespannen kwamen de dames ‘uit hun cel’ om hun eten te halen. Vechten voor je brood en je plek, opkomen voor je rechten en die van je medegevangene. Er wordt gespeeld met verschillende invalshoeken, geobserveerd en geïnterpreteerd en vooral gedeeld met elkaar om het nog beter te krijgen.
Het is wel duidelijk dat het Thalia Hollands Kroon serieus aangelegen is om hier een hoog niveau, spannend en intrigerend stuk neer te gaan zetten.
We laten ze dan ook halverwege de middag met rust, om ook de rest nog goed te kunnen repeteren. We kijken uit naar de voorstelling; vanaf 23 maart is deze te zien in Den Oever in Het Vikingschip.
Ga vooral kijken en bestel uw kaarten op www.thalia-hollandskroon.nl
Klik hier voor de fotoreportage.
Verslag en foto’s: Mariska Steenbergen