De musical Anastasia kreeg vanavond een oorverdovend slotapplaus en geheel terecht. De musical staat als een huis. Als eerste valt het decor op. Er zijn drie draaischijven die onafhankelijk van elkaar kunnen draaien en vooral de wagon aan het einde van de eerste acte maakt indruk. Met led-wanden worden mooie projecties weergegeven waarbij het beeld wordt opgesplitst door een stuk decor waardoor er mooie dieptes ontstaan in combinaties met de projecties.
Maar het decor kan nog zo mooi zijn, als de cast niet voldoet, valt de musical als een kaartenhuis ineen. Gelukkig is daar absoluut geen sprake van. De cast maakt indruk. Diepe indruk. Van de hoofdrolspelers tot het ensemble presteert iedereen op de top van zijn kunnen. De zang is top verzorgd en samen met de indrukwekkende muziek zorgde dat voor diverse kippenvel momenten. Er waren dan ook een drie terechte open doekjes voor Tessa Sunniva van Tol, Milan van Waardenburg en Gerrie van der Klei.
Tessa Sunniva van Tol speelt haar rol met energie, gevoel en mooie droge humor en laat zien dat ze ook deze rol tot in de puntjes kan spelen. De chemie tussen Tessa ( Anya ) en Milan van Waardenburg ( Dmitri ) is geloofwaardig en hun stemmen kleuren mooi samen. Milan heeft deze rol in Duitsland gespeeld en laat zien door zijn mooie spel en zang dat dat absoluut terecht was. Samen met Ad Knippels ( Vlad ) zorgt hij voor komische en ontroerende momenten. Ellen Evers ( Lily ) is voornamelijk in de tweede acte te zien en zorgt direct voor hilarische momenten.
De rol van Gerrie van der Klei is niet zo groot qua tekst, maar wat een performance laat deze 74-jarige grand-dame zien. Gerrie van der der Klei is geknipt voor deze rol die ze met waardigheid en een mooie knipoog op de planken brengt. René van Kooten speelt de rol van de tegenspeler van Anatasia, Gleb, geloofwaardig en laat in de tweede acte een mooie en breekbare kant van zich zien. Gleb gelooft in zijn idealen en is bereid grote offers te brengen maar het op het moment suprême komt alles naar boven. De twee tegenstellingen tussen de tsaar en de daaropvolgende revolutie worden daarmee duidelijk gemaakt. Daarnaast beschikt René over een mooie volle stem die mede daardoor deze rol volledig tot zijn recht laat komen.
De musical wordt begeleid door een live-orkest die weer in de orkestbak zit. Theater zoals het toch eigenlijk hoort waarbij je vooraf even in een blik in de orkestbak kunt werpen. De kostuums voor deze musical zijn helemaal af. Er is alles aan gedaan om de cast te voorzien van de juiste uitstraling om het verhaal te ondersteunen en dat is voor de 100 % gelukt. Niets is aan het toeval overgelaten en je waant je als toeschouwer dan ook bijna in die tijd.
Verhaal
De musical Anastasia volgt de jonge, moedige Anya. Een weeskind die zich niets herinnert van vroeger en geen idee heeft wie ze is. Met een muziekdoosje als enige bagage gaat ze op zoek naar haar verleden. Een avontuur dat voert langs vorstelijke paleizen en door het romantische Parijs van 1920. Hoe kan het dat Anya sprekend lijkt op groothertogin Anastasia Romanov? Is ze écht de dochter van de vermoorde tsaar Nicolaas? Langzaam ontrafelt Anya haar familiegeschiedenis, om te ontdekken wie ze werkelijk is. Op de hielen gezeten door de meedogenloze Sovjet officier Gleb vlucht Anya naar Parijs. Terwijl iedereen om haar heen een dubbele agenda blijkt te hebben telt nog maar één ding: is Anya echt de illustere Anastasia Romanov of niet?
Anastasia staat als een huis waarbij, niets aan het toeval is over gelaten.
Kijk voor meer informatie op: https://www.stage-entertainment.nl/shows/musical/anastasia/
Lees ook: Ook hoofdrol voor Liz Snoijink in musical Anastasia en Staatsbanket in het Kurhaus met cast musical Anastasia
Scenefoto’s: Roy Beusker
Slotapplausfoto’s: Peggy de Haan
Video: Rob de Haan – scenebeelden – Stage Entertainment