‘A night between the stars’ stond aangekondigd als de ‘aftershow’ van de Musical Awards van afgelopen januari. Het AD (ook verantwoordelijk voor de publieksprijs van de Musical Awards) heeft het initiatief genomen, samen met Show en Events om ‘een avond tussen de sterren’ te realiseren. Uiteraard op een maandag, wanneer men in musicalland normaal gesproken vrij is, zodat het ook haalbaar was om zoveel grote namen op een avond op een podium te krijgen.
Wat op de Musical Awards avond bijvoorbeeld niet lukte, lukte vanavond wel en dat was beide winnaars van de Beste Hoofdrol samen op het podium. Brigitte Heitzer opende de show en zong tevens een duet uit ‘Once’ met haar Evita tegenspeler René van Kooten. Door deze twee werd ook nog even vluchtig terug gekeken naar die mooie avond in Januari. ‘Je hebt luxe paarden en werkpaarden en tja ik moest Evita spelen die avond’, aldus René. Waarop Brigitte heel scherp terug gaf dat dat toch een rol was die ze hem graag had zien spelen. De toon van de avond was gezet. Er volgden anekdotes over het carpoolen met elkaar, de liefde voor Mac Donalds en het bellen met de Limburgse familie wat voor anderen niet te volgen is.
Een andere ster met een zachte G die ten tonele verschijnt is Renee van Wegberg. Het onderwerp Musicalawards wordt nog heel even aangestipt maar is daarna eigenlijk niet meer terug gekomen, men vertelde meer over de keuze van het lied die zij graag eens zouden willen zingen. Zo vertelde Renee over haar motivatie om toch Edith Piaf met ‘Ne regrette Rien’ te zingen. Zij pakt de dag zoals hij komt, vertelt ze, nadat een brand op oudejaars dag haar huis verwoestte en zij net weer ‘thuis’ woont. Tussendoor maken de sterren ‘reclame’ voor hun bestaande of komende show en Renee zal vanaf mei te zien zijn in een concertvorm over List, Shaffy en Piaf. Haar duet partner is (uiteraard willen we haast zeggen) Freek Bartels die het ‘Best of Broadway’ promootte. Freek vertelt ook hoe Renee en hij na de tour met ‘Joseph’ in het Beatrix Theater eindigden. ‘Ja dan moest ik zo opkomen en naar Renee lopen en moesten onze pinkies zo zoet in elkaar haken. Op een dag kregen we daar de slappe lach en die heeft drie maanden geduurd. We moesten echt op het matje komen bij de Company Manager.’ Helaas zongen zij geen duet uit ‘Joseph’ maar kozen zij voor een minder bekend nummer ‘You matter to me’.
Nog iemand die al de weg weet binnen het Beatrix Theater is Nurlaila Karim. Ze zingt het prachtige ‘saving all my love’ uit The Bodyguard. Na The Bodyguard speelde Nurlaila in hetzelfde theater ook in On your Feet en momenteel mag ze de rol van Donna vervullen in Mamma Mia, óók met Utrecht als thuisbasis. Dat niet alle anekdotes over het werk gaan bleek bij haar toen Stanley opkwam met een bos plastic bloemen en over haar vier (of was het 5) scheidingen vertelde. Ondanks de zware tijd die Nurlaila doorgemaakt heeft, weet ze nu de humor er over te vinden en zegt ze ja op een ‘relatie’ met Stanley. Ze gaan terug in de tijd naar Miss Saigon, maar moesten om dit duet te zingen wel Tony uitschakelen, die dus vastgebonden aan een stoel het toneel werd opgereden. Na dit duet (Zon en de Maan) weet Tony toch zijn huzarenstuk ‘Why God Why’ ten gehore te brengen. Wederom toch op onnavolgbare wijze, het moet gezegd. Stanley mag uiteindelijk de pauze inluiden met een soulnummer ‘Get ready’ en geeft het publiek een korte dansles zodat men allemaal mee kan dansen op het aanstekelijke ‘Signed Sealed Delivered’ en iedereen gaat dansend de pauze in.
Na de pauze mag Tony beginnen met een andere iconische rol van hem: Wim Zonneveld. Het feit(je) dat Tony voor de tweede keer zijn tekst niet helemaal weet krijgt hij direct daarna terug van Stanley. Hij kon maar beter zijn solo uit The Addams Family zingen (waarvan de tekst bestaat uit Lalalalalala). Stanley mag daarna laten zien wat hij waard is en danst en zingt (voor wederom de laatste keer) mr. Bojangles. Hierna sloot Nurlaila weer aan om ons te herinneren aan de tijd dat Stanley en Nurlaila de songs van The Lion King 2 hebben ingezongen. ‘Wie weet komt er ooit een uitgave’, mijmert Stanley.
Dan is het tijd geworden voor het publiek. Iedereen heeft een vraag kunnen indienen in een grote vraagtekentas en onder leiding van Vajen werden de vragen aan alle sterren gesteld. Het begon een beetje lacherig met ‘het mobiele nummer van René van Kooten’ maar er kwamen ook vragen voorbij als Freek zijn grootste blunder op toneel, welke rol vindt Nurlaila het leukst, hoeveel rollen heeft Brigitte inmiddels gespeeld. Alle sterren gaven zo eerlijk en open antwoord op de vragen en je merkte dat men echt lol had in de avond, zowel in de zaal als op het podium. Het plezier straalde er van af, de geintjes onderling bleven maar gaan en het was zeer vermakelijk om te zien.
Na het vragenrondje kwamen de echte hoogtepunten van de avond. René en Nurlaila zongen ‘Verwarrend bestaan’ uit Aida, daarnaast werd uit ‘a star is born’ de Awardwinning song ‘Shallow’ gezongen door René, Freek en Brigittte en Renee. En na ‘don’t rain in my parade’ door Brigitte ging het dak er echt af toen René van Kooten de Queen klassieker ‘Somebody to love’ de zaal in knalde. Niemand meer op zijn stoel en het feest compleet. Nou… op één ding na en dat was dat Vajen nog niet gezongen had. Gelukkig kwam zij met de Flashdance klassieker ‘What a feeling’ en de gehele line-up eindigde de avond met ‘Let me Entertain you’.
Een oorverdovende ovatie volgt en dan zit het er op. Men heeft zich een avond tussen de sterren mogen wanen met als kers op de taart een fotogelegenheid met de sterren na afloop. Naar onze mening mogen deze (of andere) combinaties van artiesten in concertvorm op een verloren maandagavond vaker geïnitieerd worden. De klassiekers weer eens horen, al dan niet in een geheel andere setting blijft toch een feestje voor elke musicalfan.
Voor de fotoreportage klikt u hier.
Lees ook: A Night Between the Stars
Mariska Steenbergen