Howard van Dodemond heeft jaren diverse rollen gespeeld en zat regelmatig in de kleedkamer als swing of cover te wachten tot hij eventueel op moest. Dan heb je de gelegenheid om van alles te doen. Daar staan veel mensen die in het theater niet bij stil. Howard gunt u een kijkje achter de schermen en dan niet alleen op het toneel maar ook in zijn gedachtewereld.
Swings zitten te wachten tot er iemand vrij heeft, ziek wordt of om wat voor reden ook niet kan spelen zodat de swing de rol mag overnemen. Als de swing dan mag spelen komt de adrenaline los en dan is het moment eindelijk gekomen dat hij weer eens een rol mag spelen maar tot die tijd zit de swing te wachten. Vaak gaat het goed. Soms gaat het fout.
Howard van Dodemont heeft een aantal jaren als cover en swing gewerkt bij musicals van Stage-Entertainment. Voor The Lion King, Tarzan, Hij gelooft in mij en De Tweeling bracht hij vele uren door in de kleedkamer. Geïnspireerd door die ervaringen schreef hij samen met Pieter Jongsma en componist Bas Bons zijn eerste solovoorstelling De Zittenblijver, daarin begeleid en geregisseerd door Alexandra van Marken.
Als swing heb je veel tijd om na te denken en je gedachten te laten gaan. Vele momenten voor jezelf en dan kan het gebeuren dat je je afvraagt hoe lang het zou duren voor men je mist als je lang op het toilet blijft zitten. Dan dwalen je gedachten automatisch af en dat gebeurt dan ook bij Howard. Wat er dan ontstaat is een mooi intiem moment waarbij Howard erin slaagt om je als publiek te boeien door mooie wisselingen in de intensiteit van zijn spel en de verhalen die hij vertelt.
Howard weet door zijn spel een sfeer te creëren waarbij je als publiek bijna bij hem in de kleedkamer of waar dan ook zit. Je ziet als toeschouwer, door het script en vooral het spel, als het ware voor je waar hij zich bevindt. Dit ondanks het vrijwel ontbreken van een decor en met een minimum aan rekwisieten. Het verhaal, of eigen de verhalen, staan centraal in deze voorstelling waarbij Van Dodemond een monoloog van 60 minuten houdt, afgewisseld met een aantal nummers, begeleidt aan de vleugel door Bas Bons.
De intieme voorstelling is een mooi moment om even stil te staan bij de mensen die achter de schermen klaar staan om een voorstelling te redden door diverse rollen zo over te nemen mocht de first cast niet kunnen spelen. Deze voorstelling is een absolute aanrader.
Spel: Howard van Dodemont
Piano: Bas Bons
Regie: Alexandra van Marken
Dramaturgie: Sara Bergen
Tekst: Pieter Jongsma en Howard van Dodemont
Muziek: Bas Bons
Vormgeving: Timo Arling
Kijk voor meer informatie hier.