100 keer ‘ANNE’

100 keer ‘ANNE’

Een populaire musical haalt de honderd speeldagen meestal makkelijk. Voor een toneelstuk is deze mijlpaal toch opmerkelijker. Daarom werd op vrijdag 19 september de honderdste voorstelling van het toneelstuk ‘ANNE’ gevierd, door de cast én het publiek, in het speciaal voor deze voorstelling gebouwde Theater Amsterdam.

Na de wereldpremière op 8 mei 2014 speelde de cast op 19 september haar honderdste voorstelling. Na een speciaal welkomswoord van de directeur van het theater begon de voorstelling, die, op een kleine showstop na, zonder problemen verliep en erg mooi was. Er werd door alle spelers mooi en geloofwaardig geacteerd. Rosa da Silva als overtuigend pubermeisje Anne, met alle emoties die daarbij horen, Paul R. Kooij als zorgzame Otto Frank, Jason de Ridder als ietwat verlegen en stotterende Peter van Pels en Daniel Cornelissen als jeugdliefde en uitgever Peter Schiff; dit zijn maar enkelen van de goed uitgewerkte personages.

In de pauze van de voorstelling was er al een klein feestelijk moment voor de cast en crew in de artiestenfoyer. Freerk Bos (understudy Otto Frank en Hermann van Pels) had zich uitgeleefd in de keuken en voor alle medewerkers enkele heerlijke taarten gebakken, die door cast en crew maar al te graag werd opgegeten. Na afloop van de voorstelling mocht ook het publiek meedoen met de feestvreugde. De gehele cast kwam naar het restaurant Boven De Planken en toastte met het publiek op de jubileumvoorstelling.

009

‘ANNE’ vertelt het wereldberoemde en waargebeurde verhaal over het meisje Anne Frank gedurende de periode dat ze haar dagboek schreef. In een luxe café in Parijs treft Anne, enkele jaren na de oorlog, een uitgever, die benieuwd is naar haar verhaal. ze vertelt over haar leven: in de woning op het Merwedeplein, de vlucht naar het Achterhuis op de Prinsengracht en het leven daar met acht mensen op een paar vierkante meter, inclusief alle positieve en negatieve spanningen die daarbij horen. Uiteindelijk volgt de dramatische ontknoping.

Met het Achterhuis op ware grootte nagebouwd wordt het beeldend voor het publiek op wat voor kleine ruimte de onderduikers bijna twee jaar lang hebben geleefd en hoe heftig dat moet zijn geweest. De, negatieve én positieve, spanningen tussen de personages waren duidelijk voelbaar. Geen mogelijkheid tot echte privacy en een prille liefde die ontstaat zijn daar goede voorbeelden van. Ook de muziek-underscore en de filmbeelden droegen op een goede manier bij aan de juiste sfeer.

Anne Theater AmsterdamHet verhaal is al vaker verteld, maar nog nooit eerder zijn er originele dagboekfragmenten gebruikt in de voorstelling. Leon de Winter en Jessica Durlacher kregen toestemming om de fragmenten in het script te verwerken. Door een speciaal vertaalsysteem is het mogelijk de voorstelling ook in bijna tien andere talen te volgen door middel van ondertitels op een klein schermpje bij je stoel of door meegesproken tekst op een koptelefoon.

Met al ruim 100.000 verkochte kaarten is de kaartverkoop op dit moment geopend tot en met januari 2015. De voorstelling is exclusief te zien in Theater Amsterdam in Amsterdam.

Kijk voor meer informatie op www.theateramsterdam.nl

Verslag en foto’s: Milco Feijnenbuik

Meer musicalnieuws en meteen op de hoogte? Like ons op facebook en klik hier.

2018-02-22T21:30:54+00:00 20/09/2014 7:58|

Leave A Comment