Musicalsites Pauze na een geweldige eerste akte. https://t.co/qc88J58lZx
Musicalsites Premiere Mozart. Later meer https://t.co/xvBttNa1O2
ashantilavooij RT @Musicalsites: Zoals het u lijkt van de tweedejaars FSA. Lees meer op https://t.co/z7lSeHwYKq https://t.co/U0DH4WfOvy
Musicalsites Zoals het u lijkt van de tweedejaars FSA. Lees meer op https://t.co/z7lSeHwYKq https://t.co/U0DH4WfOvy
loo_terence RT @Musicalsites: Een dag mee met de cast van De Marathon, de laatste in Rotterdam. Bekijk snel het laatste deel op https://t.co/XaLGEbMTNT
Musicalsites Een dag mee met de cast van De Marathon, de laatste in Rotterdam. Bekijk snel het laatste deel op… https://t.co/WBsi71k8XS
Musicalsites Jerrel Houtsnee, Elindo Avastia en Kenneth Herdigein in The Color Purple https://t.co/WHwCKqNLPZ https://t.co/THXOdgCxsD

Liesbeth List de musical; een heerlijke muzikale maaltijd

Op de Uitmarkt werd het publiek verrast, de reacties op de try-outs waren al lovend en dan nu dé première van Liesbeth List de musical. Liesbeth List: moeder, minnares, maar bovenal artieste met een enorme rijkdom aan prachtig repertoire van Shaffy, Piaf, Aznavour, Boeijen, Theodorakis en Brel.

Liesbeth de musical 15

Een nieuwe Nederlandse musical over één van onze grootste vedettes. Een icoon in de Nederlandse amusementsindustrie. Geëerd en onderscheiden met Edisons, Musical Awards en internationale prijzen. Het verhaal over haar ongelofelijke leven. Over een vrouw die alles overwon zoals haar moeders zelfmoord na hun bevrijding uit het Jappenkamp, een slechte relatie, een neerwaartse carrière en het verlies van Ramses en haar grote liefde Rob.

Renée van Wegberg is Liesbeth List
We kennen Renée van o.a. Joseph and the amazing technicolor dreamcoat, maar zeker ook van Viva la France waar zij zichzelf al ontpopte als chansonnière. Het was goed te zien en zeker ook te horen dat Renée zich tot in detail Liesbeth ’s doen en laten heeft eigen gemaakt. Niet allen qua uiterlijk maar zeker ook qua stem en kleine details is het alsof La List zelf op dat podium staat.

In de Viva la France productie vinden we ook Rolf Koster, die nu Frank Govers, (modeontwerper en Liesbeth ‘s stylist) speelt. Rolf zorgt (als Frank) voor een echt 'herinnert u zich deze nog'- momentje als hij de Robijn reclame van vroeger in zijn tekst heeft verwerkt. Dit zorgt voor een heerlijke lachsalvo vanuit de zaal.

Julia Berendse speelt in het verhaal Elisah Bajens, de dochter van Liesbeth en Robert Braaksma. Liesbeth, die na haar 40ste nog zwanger werd, deed alles voor Elisah, al dan niet op krampachtige wijze. Julia zingt prachtig en het lijkt ons bijzonder moeilijk te spelen, wetend dat diezelfde vrouw (en haar moeder) in de zaal zitten te kijken.

Liesbeth de musical 25

Michael Konings speelt die andere icoon van het Nederlandse lied en oh zo prominent aanwezig in Liesbeth ‘s leven: Ramses Shaffy. Ook hier is het gelukt dat je bij regelmatig Shaffy zelf ziet op dat podium. De markante man, altijd in de spotlight en zeer aanwezig, vaak ook door drank gedreven. Het duet dat Michael met Jonathan Demoor zingt (Laat me) is een lust voor oog en oor.

Jonathan Demoor neemt een dubbelrol voor zijn rekening. De periode van Jaques Brel beeld hij uit met een prachtig nummer maar zijn rol als Robert Braaksma (Liesbeth ‘s wijlen echtgenoot) doet ons toch echt met bewondering aanschouwen. Robert is de aanleiding van 'de avond' en verzorgt een feestmaal voor Liesbeth en 'de gasten uit haar leven'. Omdat hij zo van koken hield. Robert is in 2016 overleden en het verdriet voor zijn verlies zie je echt door het spel van Renée naar je toe komen.

John Barendsen maakt de mannenlijn compleet in de rol van Cees Nooteboom, de schrijver, de man waar Liesbeth zo enorm door beïnvloed is geweest en ook haar diepste dalen met mee heeft gemaakt. Het is goed te zien dat Liesbeth uiteindelijk vrede heeft met ook die periode uit haar leven.

Als je als toeschouwer niet zo thuis bent in het leven van Liesbeth is het wellicht handig bovenstaande namen en links te onthouden. De eerste akte voorziet namenlijk niet echt in een 'voorstelrondje'. Vaak worden voornamen gebruikt en is er geen tijd om uit te leggen wie het zijn. Dit doet dan ook wat af aan de verhaallijn en de eerste akte lijkt wat uit flarden te bestaan. Echter wordt dit prima opgevangen door de muzikale lijn die het stuk ons geeft. Elk fragment uit Liesbeth ‘s leven is voorzien van een kort en soms wat langer stuk uit haar zo overbekende oeuvre.

Liesbeth de musical 35

Het premierepubliek wilde heel graag open doekjes geven maar ook daar was nauwelijks ruimte voor. Vooral de tweede akte gaat behoorlijk met de vaart erin maar bij 'heb me lief' kon de cast en vooral Renée er niet onderuit komen. Een minutenlange ovatie volgt en verstompt pas als Renée het publiek tot kalmte maant.

Maar direct daarna komt het Piaf moment dus ja... ook daar een zeer enthousiaste reactie vanuit het publiek.

Als de tweede acte dan, in onze beleving veel te snel, eindigt met 'heb het leven lief' is het plaatje compleet. Een daverende staande ovatie, en het dak ging er echt af toen ook Liesbeth zelf bij het slotapplaus haar buiging maakt.

Wat een vrouw, wat een leven, wat een nalatenschap aan Nederlands lied. Een verdiende ode en zeker mooi 'muziekboek' om het leven (van Liesbeth List) lief te hebben.

Liesbeth de musical gaat toeren langs vele theaters in Nederland tot januari 2018. Voor speellijst en info kijk op: www.degraafencornelissen.nl

Klik hier voor de premierefoto's

Verslag: Mariska Steenbergen
Foto's: Peggy de Haan
Video: Rob de Haan