Musicalsites Amateur Musical Award 2017. Later meer! @a_musicalawards https://t.co/ysIRMmedx0
chrisvenneker RT @Musicalsites: Tommie Christiaan krijgt de jeugd 'on their feet'. Lees meer op https://t.co/z7lSeHwYKq @TommieChris https://t.co/NuVpijV
joel_reuser_ RT @Musicalsites: Tommie Christiaan krijgt de jeugd 'on their feet'. Lees meer op https://t.co/z7lSeHwYKq @TommieChris https://t.co/NuVpijV
MariskaPippi Mijn zondag weer goed besteed 👍🤘 https://t.co/XnQy9FZJ5a
Musicalsites De column van Bram Ven. Lees meer op https://t.co/a6BMx3CIfN https://t.co/TZyCkxSuJi
Musicalsites Tommie Christiaan krijgt de jeugd 'on their feet'. Lees meer op https://t.co/z7lSeHwYKq @TommieChris https://t.co/NuVpijVaGY
PiekvdKaaden RT @Musicalsites: Indrukwekkende preview van Mozart! https://t.co/WHwCKqNLPZ @MusicHall_be @RubenVankeer @Milladyy @PiekvdKaaden https://t.…
Musicalsites Column: Een dag uit het leven van Julia Berendse. Lees meer op https://t.co/z7lSeHwYKq https://t.co/st9MOLmQmi
MariskaPippi #AboutLastNight nu nog gauw de rest vd foto's mailen en dan door naar een volgend musicalbezoekje #drukdrukdrukhttps://t.co/pZZ19LxbI3

Rosalie de Jong; je moet altijd streven naar perfectie

Rosalie de Jong speelt in “Droomvlucht, de musical” de rol van koningin Titania en moeder.

Rosalie studeerde af aan de Frank Sanders' Akademie voor musicaltheater te Amsterdam en speelde o.a. in “Petticoat”, “ High School Musical” en in “All Shook Up”.  Tevens was zij één van de drie finalisten in het programma “Op Zoek Naar Mary”. Aan de vooravond van de première spraken wij met haar.

droomvlucht premiere-52

Je speelt nu in de Efteling. Ging jij er vroeger vaak naar toe en was je bekend met de Efteling?
Ja, ik was zeker bekend met de Efteling. Het was voor ons een stukje rijden, waardoor we er niet dagelijks kwamen en het echt een tripje was. Eens in de twee jaar gingen we er naar toe. Ja, dat was altijd een groot feest.

Wat was toen je favoriete attractie?
Dat was de Python voor de snelheid want ik was altijd wel een stoer chicky. Maar zeker ook Droomvlucht. Ik weet dat ik met mijn ouders en mijn zus heel lang in de rij moest staan in de in de hitte in de zomer maar dat was het allemaal waard. Die paar minuten in Droomvlucht waren opwinding ten top.

Wat was je beleving bij Droomvlucht?
Ik heb met mijn zus heel veel met Barbies gespeeld en het was toch de ultieme droom met die muziek, de geur en dat het altijd leuk is om een elf te zijn. Bij andere sprookjes met elfjes dacht ik vroeger ook altijd dat ze mooi waren en konden vliegen. Droomvlucht was, als geheel, ook zo spannend.

Kijk je nu anders tegen Droomvlucht aan nu je zelf in Droomvlucht speelt?
Nee, eigenlijk niet. Het is nog steeds enig om in de attractie te zitten, maar ik ben natuurlijk niet meer zo opgewonden als toen ik een zevenjarig meisje was, maar als we repeteren voor de musical en ik zie wat het totaalplaatje is, dan denk ik “O, wat prachtig”. Dan kan ik die opwinding en vooral die magie weer voorstellen, want het is behoorlijk indrukwekkend. Je bent echt even in een andere wereld. Het is echt te gek.

Ben je, nu je de rol speelt, alweer terug geweest in Droomvlucht?
Ja, op de tweede repetitiedag in de Efteling mochten we met de hele cast en crew in de attractie. Er waren zelfs mensen die er nog nooit in waren geweest. En dat was weer enig. Toen wisten we nog niet zo goed wat het totaalplaatje zou worden, want we waren net begonnen hier, maar dat gaf echt weer even de drive en de opwinding vooral bij de kleine kinderen die mee waren. Het was heel magisch.

Je speelt nu in een nieuwe musical waar jij een van de hoofdrollen speelt. Hoe is het voor jou om in een musical te staan die nog helemaal gezet moet worden?
Ik vind het erg fijn. Misschien ook vanuit mijn opleiding, waar we altijd hebben geleerd om zelf dingen te maken. Natuurlijk ben ik ook een zeer groot fan van bestaande musicals, waar ik dolgraag in wil staan. Maar het leuke tussen nu en wat ik heb gedaan is dat bij Droomvlucht alles aan ons wordt overgelaten. Uiteraard niet het decor, kostuums en pruiken, licht en geluid, want dat is een ander vakmanschap, maar samen met de regisseur mogen we bepalen wat we van een rol willen maken. Er wordt dus veel van je eigen creativiteit verwacht. En dat is ook leuk en opwindend, maar ook spannend omdat je het verhaal wilt vertellen op een speciale manier. We mogen nu onder begeleiding dat tot op de bodem uitzoeken. Dat is super en een extra uitdaging, maar soms ook wel lastig omdat we nu in de laatste periode soms dingen veranderen die er eigenlijk al helemaal in je systeem zijn gekomen. Maar dat maakt het ook wel weer spannend omdat je samen streeft naar perfectie en een prachtige show en iedereen is daar bij nodig. Je maakt ook echt contact met iedereen omdat je elkaar daarin moet helpen. En dat vind ik heel bijzonder aan dit proces. We doen dit met z’n allen.

Hoe ervaar je het om je “alleen” maar te concentreren om deze twee rollen i.p.v. op alle rollen zoals in Petticoat toen je cover voor zeven mensen was?
Dat is heel fijn. Al ben ik inmiddels ook understudy van de oma, dus ik heb er wel weer een enorme cover bij. Het is heel erg fijn dat ik nu de rust heb om mij op een ding te concentreren. Ik vond het heel leerzaam en te gek van alle covers en soms was dat ook wel makkelijk omdat je een voorbeeld hebt en dat moet je dan van jezelf maken. Vanaf het begin moest ik het nu zelf maken, dat vond ik ook wel eng, ik doe nu wel stoer, maar ik was niet aangenomen als ik bagger was. Het brengt wel wat onzekerheden met zich mee. Het is ook fijn dat het nu in mijn lijf kan gaan zitten en dat je echt kan gaan spelen.

Voel je meer druk nu je een van de hoofdrolspelers bent?
Nee, je moet altijd streven naar perfectie of je nu een hoofdrol speelt of in het ensemble zit. Alleen kan ik me niet permitteren dat ik misschien kleine dingen fout doe. Nu moet ik vooral doorgaan en mij daar niet door laten afleiden. Nu ik er zo over denk, voel ik toch wel iets meer druk. Maar het is vooral heel erg leuk. Ik heb bij “op zoek naar Mary Poppins” ook wel druk gevoeld, maar het gaat er toch vooral om dat je iets moois neerzet en dat je mensen meeneemt in het verhaal. En als mij dat niet lukt, wordt me dat ook wel gezegd, daar zijn ze dan wel heel lief in. Er is een hele goede sfeer hier.

Je speelt nu met veel kinderen in de cast in het kindertheater van Nederland, De Efteling?
Ik vind het enig. Het is een mooi theater, echt een kasteel waar je naar binnen komt waar wij dan ook nog eens een mooi verhaal mogen vertellen. Ik heb daar niet zo’n problemen mee hoor. Ook de busrit er naar toe valt mee. Je zit langer in de bus als je in Rotterdam speelt. De mensen zien hier allemaal erg vriendelijk. Ik vind het echt fijn hier.

Er spelen veel kinderen in Droomvlucht mee. Is het anders om met kinderen te spelen?
Het zijn inderdaad veel kinderen en ik had van te voren niet verwacht dat ik het zo leuk zou vinden. De kinderen leren natuurlijk de rollen en het blijft vernieuwend om met ze te spelen. Kinderen geven je zo bijzondere energie. Ik had echt niet verwacht dat ik het zo leuk zou vinden. De openheid en de oprechtheid die van ze nature al hebben. Dat is echt heel leuk. Je maakt een familievoorstelling en daardoor is het voor kinderen nog toegankelijker. Ik vind het heel bijzonder om mee te maken en ook te merken dat ik het zo leuk vind om met kinderen te spelen. Als er bepaalde dingen gebeuren met kinderen dat je dan je hart open zet voor ze. Dat is leuk, dat geeft nieuwe input.

Het decor is groots, betoverend en soms gebeuren er onverwachte dingen. Hoe is het om daar in te spelen?
Het voldoet aan ieders verwachting. Soms gebeurt het ineens dat een boom op je afkomt of dat wij een boom niet zien. Ik ben een keer over een boomstronk gestruikeld maar dat gebeurt een keer en daarna niet meer. Het is voor iedereen nieuw en het moet in je systeem gaan komen.

Welk decor in Droomvlucht vind jij het mooiste?
Dat is misschien heel stom, maar ik heb net tijdens de repetitie mijn eigen scene gezien waarin ik met mijn man een duet zing en dat was wel heel betoverend en magisch. Ik zag een sterrenhemel en planeten en dat zag er echt te gek uit. Maar ook de scene van de trollenkoning samen met oma ziet er ook zo stoer uit. Het is echt het totaalplaatje met de muziek erbij en de choreografie van Daan Wijnands. Alles bij elkaar maakt het heel indrukwekkend.

Hoe is het om met Daan Wijnands te werken?
Daan is echt een bijzondere en fijne man om mee te werken. Je hebt choreografen die heel streng zijn en dat is ook fijn, want musicalspelers hebben wel discipline en regie nodig. Maar Daan kan ook zeggen dat je iets mooi hebt gedaan en kan je daarvoor bedanken. En dat is ook fijn om mee te krijgen. Hij heeft ook een waanzinnige assistente Eline Vroon. Daan heeft mijn hart gestolen. Dat had Daan al bij High School Musical, maar nu weer.

Maakt het verschil als je met een diafragma werkt?
We hebben daar wel mee lopen stoeien in het begin. Ik heb hem ook een paar keer niet zien aankomen en dat was een spannend moment met die rookmachines erbij, kan ik je zeggen. Maar dat moment zijn we nu wel gepasseerd. Gelukkig maar, want we zitten drie dagen voor de première.

Je hebt twee snelverkledingen. Gaat dat allemaal naar wens?
Het is enig. Ik had al een snelverkleding van Titania naar moeder en daar is nu nog een snelverkleding bij gekomen. Ik hou daarvan, want het gaat er vooral om dat je in alle haast je rust behoudt. Er staan dan echt vijf dames om mij heen die mij dan snel moeten omturnen en dat is te gek omdat het lukt. Dat zijn gekke dingen die je een extra kick geven. Ik word dan op de een of andere manier een totaal ander persoon en dat kan alleen met behulp van de dames om mij heen. Dat het lukt is de verdienste van echt iedereen.

En die spanning en de nieuwigheid, dat vind ik leuk aan nieuwe producties, om terug te komen op je eerdere vraag, doordat je elkaar moet helpen, wordt het een hele hechte groep. En er is ook veel liefde in de show.

Heb jij nog een favoriet kledingstuk?
Ik zie er als Titania echt uit als uit echt sprookje en volgens mij is dat voor iedere vrouw een droom. Ik had de tekeningen al gezien en toen ik voor het eerst het aan mocht, heb ik gelijk een foto gestuurd naar mijn moeder en zus. Vroeger had ik al iets met theater en droomde ik hiervan en nu zie ik er echt als een echt elfenkoningin uit. Ik heb al meerdere keren als heks of hoer op het toneel gestaan en het is heel fijn om nu een keer als de mooie elfenkoningin het toneel op te mogen. Het is echt een sprookje voor mij.

Heb je al leuke reacties uit het publiek gehad tijdens de try outs?
We hebben een maand lang gerepeteerd zonder publiek en bij de generale zaten er voor het eerst kinderen bij en hoorden we voor het eerst de schaterlach van kinderen. Je hebt een maand lang gerepeteerd en je hoort dan geen reactie want de creatives kennen het verhaal. Kinderen kunnen lekker ongegeneerd lachen. En bij de volwassen grappen merkten we ook wat wel en niet werkte. Dat was heel bijzonder om mee te krijgen. En je moet er ook niet vanuit gaan dat je een reactie moet krijgen en dat je niet op de grap moet spelen. Je moet het verhaal vertellen.

Ik heb een moment met Doris waar mensen eerst moeten lachen en daarna hoor je een opeens de stilte als het verhaal een wending krijgt. Dat is te gek.

Voor wie is deze musical geschikt?
Absoluut voor de hele familie. Ik hoorde ook een keer babies in de zaal. Ik denk dat dat iets te vroeg is. Hele jonge kinderen gaan soms huilen in de zaal, want voor kleine kinderen is het soms best spannend maar het is echt voor jong en oud. Zjon Smaal was hier laatst en die was er ook helemaal lyrisch over. Het maakt niet uit welke leeftijd je hebt, het is gewoon magisch. Een sprookje.